De pontjes in Rotterdam worden vanaf 2022 geëxploiteerd door Watertaxi Rotterdam, niet meer door Waterbus. Net als de watertaxi’s varen de veren, zoals hier tussen Feijenoord en Kralingen, buiten de spits op afroep.
Volledig scherm
De pontjes in Rotterdam worden vanaf 2022 geëxploiteerd door Watertaxi Rotterdam, niet meer door Waterbus. Net als de watertaxi’s varen de veren, zoals hier tussen Feijenoord en Kralingen, buiten de spits op afroep. © Sanne Donders

Watertaxi vaart straks ook Rotterdamse pontjes op afroep

Watertaxi Rotterdam, het bedrijf achter de bekende, snelle taxibootjes, gaat ook pontjes in Rotterdam varen. Per 1 januari 2022 neemt de Rotterdamse onderneming de Waterbuslijnen 18 en 19 en de Veerpont Zuid over. In de spits is er een vaste dienstregeling, daarna varen de pontjes op afroep. Net als de watertaxi’s nu. 

De gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam gunnen het personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam aan Watertaxi Rotterdam. Daar is wel een voorwaarde aan verbonden: Watertaxi Rotterdam moet voor 2030 met volledig uitstootvrije boten varen. Het contract voor de voet- en fietsveren is voor vijftien jaar.

Er verandert wel iets in de dienstregeling. Lijn 18 (Erasmusbrug-Heijplaat-Katendecht) wordt korter en vaart alleen nog tussen RDM/Heijplaat en de Marconistraat. Daar stelt het bedrijf deelfietsen beschikbaar, zodat reizigers hun reis kunnen vervolgen richting eindbestemming of ander openbaar vervoer. Lijn 19 (Feijenoord-Kralingen) en de Veerpont Zuid (Katendrecht-Charlois) veranderen niet.

De tekst gaat verder onder de foto. 

De bekende watertaxi in Rotterdam.
Volledig scherm
De bekende watertaxi in Rotterdam. © Dreamstime

Pont op afroep

In de spits vaart de Watertaxi volgens een vaste dienstregeling. Buiten de spits worden de pontjes ‘vraagafhankelijk’. Reizigers die buiten de drukke tijden met een pont naar de overkant willen, moeten dan bellen. Net zoals je nu een watertaxi bestelt. 

Voor de nieuwe vaardiensten worden zeven nieuwe zogeheten zero-emissieboten gebouwd. Vier daarvan krijgen een capaciteit van veertig passagiers, twee boten zijn geschikt voor twaalf personen en fietsen. De huidige vloot van achttien watertaxi’s vervangt het bedrijf geleidelijk door ‘schone’ boten. 

Watertaxi Rotterdam, de Waterbuslijnen 18, 181 (Heijplaat-Schiedam) en 19 en Veerpont Zuid waren in 2019 goed voor zo’n 840.000 reizigers.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam