Volledig scherm
Ter illustratie. © Robin Utrecht

Wel subsidie elektrische bestelauto, niet voor taxi

Boosheid in de taxibranche nu er een subsidieregeling is voor ondernemers in en om Rotterdam die een elektrische bestelauto aanschaffen. Terwijl zo'n ondersteuning er niet in zit voor elektrische taxi's. Althans niet in de Maasstad. Den Haag en Amsterdam trekken wel de portemonnee voor schone taxi's.

Davor Bogicevic, een van de uitvoerende bestuursleden van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), reageert verbolgen op de nieuwe subsidieregeling die gisteren in is gegaan. ,,Dit is onbegrijpelijk en niet uit te leggen.'' Volgens de regeling kunnen ondernemingen en zzp'ers die vaak met hun kleine bestelauto goederen afleveren in de Rotterdamse binnenstad 5000 euro krijgen als zij een nieuw, volledig elektrisch voertuig kopen.

Dit alles nadat taxirijders vorige week van wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie) juist te horen hadden gekregen dat de gemeente geen subsidiepot voor e-taxi's wil creëren. De RTC-bestuurder zucht. ,,We hebben met zijn allen een jaar lang gesproken met een dame van de gemeente over elektrisch rijden. Resultaat nul.''

Een woordvoerder laat namens Bonte weten dat de nieuwe bestelbus-subsidie van het rijk komt. De gemeente heeft er weinig mee te maken, behalve dat het daar aangevraagd moet worden. ,,Het is een relatief klein bedrag. Ondernemers moeten snel reageren, anders is het potje alweer op'', voegt de woordvoerder als tip toe.

Bogicevic wijst naar Den Haag en Amsterdam waar men vanuit het stadhuis het schone taxirijden steunt met 5000 euro subsidie per nieuwe wagen. ,,Sinds dit jaar zijn wij eigenaar van de Taxi Centrale Den Haag en met een gemeentesubsidie van tien mille heeft TCDH twee Opels Ampera-e aangeschaft. Fijn, want elektrische auto's zijn duurder dan 'gewone' auto's.'' Hij hoopt dat Rotterdamse raadsleden de 'vreemde ontwikkelingen' aan de kaak gaan stellen.

Busbanen

Rotterdam stimuleert het e-rijden op een andere wijze, repliceert de zegsman van Bonte. Elektrische taxi's mogen hier bijvoorbeeld over busbanen en de gemeente zorgt voor extra laadpunten. De RTC heeft echter een voorkeur voor een aanschaf-douceurtje.

Desondanks kocht het Rotterdamse bedrijf dit jaar 35 elektrische Nissans en zette het op eigen kosten tien (snel)laadpalen naast het kantoor aan de Sheffieldstraat. In totaal rijdt de RTC met circa 500 voertuigen.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam