Volledig scherm
De West-Kruiskade ondergaat een tijdelijke metamorfose tijdens het project Happy Streets. © Gemeente Rotterdam

West-Kruiskade wordt ‘happy street’

Rotterdammers moeten blij worden van hun straat. Minder auto’s, meer vermaak, groen en gezelligheid. Ofwel het project Happy Streets, waarmee op de West-Kruiskade wordt geëxperimenteerd.

De voorbereidingen voor het omtoveren van een stukje van deze immer drukke ‘kade’ tot een sfeervolle ontmoetingsplaats zijn al in volle gang. Waar nu nog luid tingelende trams, voorbijrazend verkeer en haastige voetgangers het straatbeeld bepalen, moet er de komende tijd vooral rust in de tent komen. Een logische gang van zaken, vindt initiatiefnemer Pex Langenberg (D66, mobiliteit).

,,Rotterdam ontwikkelt zich in rap tempo’’, vertelt hij. ,,Meer woningen, meer bewoners, meer bezoekers en meer verkeer. Daardoor wordt de openbare ruimte in de stad een steeds kostbaarder bezit.’’

En om te voorkomen dat er eerst eindeloos wordt gediscussieerd over hoe de toekomstige inrichting van de straat er moet gaan uitzien, wordt er op de West-Kruiskade een proef gehouden. ,,Door ermee te experimenteren, kunnen we het ook uitproberen. Dat past bij Rotterdam.’’

Metamorfose

De komende weken zal het lapje West-Kruiskade bij het park (en de Reus van Rotterdam!) een tijdelijke metamorfose ondergaan. Parkeerplaatsen worden omgetoverd tot zit- en speelplekken, er komt extra groen, en op het Tiendplein verrijst een heus ‘lichtbos’. Kinderen kunnen de buurt versieren en op het Josephplein verschijnt een coffee-to-go voor fietsers.

Het mooie van dit initiatief is dat de bewoners zélf ideeën aandroegen voor Happy Streets. De aantrekkelijke en vrolijke inrichting blijft tot 28 oktober, met op die dag een spetterend slotfeest. Daarna wordt dit concept ook elders in Rotterdam toegepast – zoals in het Hoogkwartier en Cool-zuid - en krijgt misschien wel definitief vorm. Zoals de terrasvlonders bij de horeca, ook begonnen als een voorlopig voorzetje met nu een permanent karakter.

De burger spint er garen bij, benadrukt Langenberg. ,,Mensen staan centraal’’, stelt hij, ,,met steeds meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De luchtkwaliteit verbetert, de verkeersveiligheid ook en prettige routes spelen een belangrijke rol. In de binnenstad kiezen we voor meer levendigheid en leefbaarheid.’’