Volledig scherm
Treinstation Rotterdam Centraal © ANP

Winkels op nieuw Rotterdam Centraal niet winstgevend

Amper vijf maanden na de officiële opening van het Centraal Station in Rotterdam sluiten de eerste winkels al hun deuren. Hunkemöller, Desigual en Shoeby blijken niet winstgevend en NS trekt voortijdig de stekker eruit.

De Paperchase, Rituals, I Am, Hunkemöller, Desigual en Shoeby maken deel uit van een proef, om het succes van winkelketens op stations te testen. Als de zaken succesvol zijn in Rotterdam blijven ze open en volgen nieuwe filialen op andere stations in Nederland.

NS is hierbij de franchisenemer. De testperiode zou twee jaar duren maar Shoeby, Desigual en Hunkemöller halen de eindstreep niet. Desigual is al gesloten, Shoeby volgt over drie weken en Hunkemöller eind september.

'Dat hoort bij ondernemerschap. Je denkt dat iets werkt en probeert het uit. Als het niet blijkt te werken, als de omzet niet stijgt, moet je de knoop doorhakken. Dan heeft het geen zin om een proef uit te zitten', licht Inge Rijgersberg van exploitant NS Stations de beslissing toe.

De filiaalmanager van Hunkemöller vindt het niet eerlijk dat 'haar' winkel nu al moet sluiten. 'De proef duurt veel te kort. Iedere ondernemer weet dat het langer dan twee jaar duurt om een zaak te laten draaien. Het station is pas net klaar, het ziet er pas een paar maanden fatsoenlijk uit. De omzet steeg net.'

Medewerkers van Shoeby zijn niet tevreden over hoe NS Stations de sluiting afwikkelt. 'Officieel zijn wij in dienst van NS. We krijgen daarom alternatief werk aangeboden. Ik kan aan de slag bij snackbar Smullers, in een hele andere stad. Patat bakken is toch niet vergelijkbaar met mode verkopen?', zegt een werknemer. Een ander vraagt al weken hulp van NS Stations bij het aanvragen van een WW-uitkering, maar krijgt nul op het rekest. 'Terwijl ik geen uitkering krijg zonder medewerking van NS.'  

Cadeautje  
Over de toekomst van sieradenwinkel I Am en luxe papierwarenzaak Paperchase is nog geen beslissing genomen. De testperiode van Rituals is wegens succes al beëindigd. De winkel blijft. 'Nog even een cadeautje of iets lekkers voor in bad kopen' blijkt aan te sluiten bij wat NS wil bereiken op de spoorwegstations. 'Op het station is nu veel meer te halen dan je trein' lees je op posters in de stationshal, tussen de roltrappen naar de treinsporen, bij eetgelegenheden, kledingwinkels en badschuimzaken.  

Hunkemöller, Shoeby en Desigual trekken niet voldoende klanten. 'Dan kunnen hier beter winkels komen waar mensen echt behoefte aan hebben', vindt Rijgersberg.  

Het is de vraag welke formules de lege plekken zullen vullen. Rijgersberg: 'Het is nog niet beslist of het een van onze eigen ketens wordt, zoals Smullers, Kiosk of Julia's. Externe huurders mogen zich melden.'  

Volgens de filiaalmanager van Hunkemöller wilde de lingerieketen de winkel op het station graag overnemen, als directe huurder in plaats van in een franchiseconstructie. 'Maar de huur is te hoog. Deze winkel kost 130.000 euro per jaar. Vind je het gek dat het moeilijk is om een hoge winst te behalen?'

In samenwerking met indebuurt Rotterdam