Volledig scherm
Zoon Aad bij de vochtplek (rechtsboven) in de woning van zijn 86-jarige moeder. © Roel Dijkstra

Woningstichting: Wij passen telefoonbeleid niet aan

De Vlaardingse woningstichting Samenwerking gaat haar telefoonbeleid niet aanpassen. Wel belooft zij dat telefonistes soepeler zullen omgaan met oudere huurders, die niet beschikken over een computer om hun reparatieverzoeken in te dienen.

Dat zegt Samenwerking-manager Karen van de Water naar aanleiding van de commotie over het telefoonbeleid van de stichting. Het beleid zou klantonvriendelijk zijn, omdat huurders - óók ouderen zonder internet - hun reparatieverzoeken via de website moeten indienen. Indien huurders geen computer hebben, moeten zij naar het kantoor van Samenwerking komen om dáár melding van bijvoorbeeld lekkage te maken.

Van de Water benadrukt dat de stichting onvoldoende personeel heeft om reparatieverzoeken van álle huurders per telefoon aan te nemen. De stichting beschikt over minder telefonistes per huurder dan Waterweg Wonen, waar deze verzoeken door iedereen doorgebeld kunnen worden.

Van de Water zegt wel ‘maatwerk’ voor ouderen te leveren. ,,Het is mogelijk dat we een aantekening maken bij een huurder. Dan wordt het voor die persoon wél mogelijk om bijvoorbeeld een reparatieverzoek telefonisch in te dienen. Maar zo’n aantekening zetten we alleen na een gesprek. Daar moet de huurder voor langskomen of ons bellen. De ervaring is dat velen dat te ingewikkeld vinden. Tientallen huurders hebben zo’n aantekening.’’

Minister

Raadsleden reageren fel op de ontstane commotie. SP-lijsttrekker Arnout Hoekstra merkt op dat het probleem al langer speelt en wil een nieuwe directeur. ,,Bij uitblijven van verbetering zie ik geen andere mogelijkheid dat de gemeente de minister vraagt Samenwerking onder te brengen bij Waterweg Wonen.’’

Quote

Een nieuw gesprek lijkt mij noodzake­lijk

Desiree de Jong, Algemeen Ouderen Verbond

Ook Desiree de Jong van Algemeen Ouderen Verbond (AOV) is boos. ,,Samenwerking heeft in ons gezicht beloofd alle kwetsbare groepen altijd te helpen. Nu merken wij dat de stichting sommigen in de kou laat staan. Een nieuw gesprek lijkt mij noodzakelijk.’’

Wethouder Hans Versluijs (wonen, PvdA) bevestigt dat die afspraken zijn gemaakt. ,,En sec gezien houdt Samenwerking zich aan de afspraak, namelijk dat zij maatwerk levert wanneer het nodig is. Qua definities zitten we alleen nog niet op één lijn’’, laat zijn woordvoerder optekenen.

Van de Water belooft alvast dat telefonistes wat soepeler zullen zijn. ,,Soms moeten we misschien wat verder doorvragen of het gevoel wat meer laten spreken. We zullen bepaalde gevallen met elkaar bespreken en dan beslissen of een reparatie doorgebeld kan worden. Desnoods kijk ik zelf wat ik vind.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Schiedam, Vlaardingen en Maassluis? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief. 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Poll

De gemeente hoopt dat Rotterdammers een steentje bijdragen aan het Songfestival. Betaalt u mee?

De gemeente hoopt dat Rotterdammers een steentje bijdragen aan het Songfestival. Betaalt u mee?

  • Natuurlijk! De hele stad heeft er tenslotte plezier van. (23%)
  • Nee, geen denken aan! Laat de gemeente de volle mep maar betalen. (77%)
6630 stemmen