Volledig scherm
© ANP XTRA

Zeecontainers vieren 50-jarig jubileum in haven Rotterdam

Je zou het op het oog niet zeggen, maar de zeecontainer is een van de belangrijkste uitvindingen van de 20e eeuw. De introductie van de metalen laadkist, vandaag exact vijftig jaar geleden in Rotterdam, betekende een transportrevolutie. En geloof het of niet, er is nog best wat te verbeteren aan de container.

Quote

De impact van de zeecontai­ner op de wereldeco­no­mie is gigantisch

Bart Kuipers
Volledig scherm
Directeur Leo Ruijs op ECT-terrein op de Maasvlakte. © Jan de Groen

Bestemming

Waar komen containers vandaan en waar gaan ze naartoe?
1. China: 2.359.953
2. Gr.-Brittannië: 1.406.884
3. Verenigde Staten: 774.111
4. Singapore: 603.056
5. Ierland: 533.872

Veruit de meeste containers die Rotterdam overslaat komen uit of hebben bestemming China.

Wat zit er in?
1. Elektrische apparaten, machines en motoren.
2. Fruit en groenten
3. Textiel, kleding en leer
4. Vlees, vis, melk en eieren.
5. Chemische producten.

Overigens bevatten veel containers ‘andere fabrikaten en halffabrikaten’ en is vaak bij het Havenbedrijf onbekend wat er in zit.

De verslaggever van het Algemeen Dagblad zag het in 1966 verbluft aan. Iedere twee tot drie minuten werd een container van boord op een vrachtwagen gehesen, noteerde hij over het allereerste containerschip in Rotterdam, de Fairland uit New York. ,,Op deze manier heeft men slechts twaalf tot zestien uur tijd nodig om het schip te laden en te lossen.'' De Fairland verlaat de haven al weer op dezelfde dag als het gekomen is, nadat ze 50 containers heeft afgeleverd.

Vijf decennia later zijn de schepen flink groter en de kranen sneller, maar ligt een containerschip nog steeds zelden langer dan een dag in de haven. In Rotterdam heeft een schip pas 11.051 containers geladen en gelost. Overslagbedrijf ECT tekende voor dit Europees record.

,,De impact van de zeecontainer op de wereldeconomie is gigantisch'', zegt Bart Kuipers. Omdat containers standaardmaten hebben zijn schepen, kranen, treinen en vrachtwagens over de hele wereld op ze ingericht, legt hij uit, waardoor transport snel en goedkoop is gemaakt. Hij verwijst naar het invloedrijke blad The Economist dat stelt dat de container meer heeft gedaan voor de groei van de wereldhandel dan alle handelsakkoorden in de afgelopen vijftig jaar.

Sneller
Toch kan allemaal nog sneller, efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker, zegt directeur Leo Ruijs van ECT, het grootste en oudste containeroverslagbedrijf van de Rotterdamse haven. Niet toevallig viert ECT ook dit jaar haar 50-jarig jubileum. Europe Container Terminals is opgericht door verschillende bedrijven die brood zagen in die revolutionaire laadkist. De Fairland was de eerste klant.

Lees het hele verhaal dinsdag in het AD Rotterdams Dagblad.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam