Zoveel miljoenen levert het Eurovisie Songfestival Rotterdam op
UpdateEen ‘Rotterdams Songfestival’ zal de Maasstad geen windeieren leggen. In een brief aan de gemeenteraad schrijft het college van b en w te rekenen op 3.000 geaccrediteerde bezoekers en nog eens 28.000 bezoekers die van buiten de stad afkomstig zijn. ,,Deze bezoekers blijven gemiddeld vijf nachten slapen, dat zijn in totaal 70.000 overnachtingen’’, aldus het schrijven, dat zojuist onder de raadsleden is verspreid.
Marcel PottersLaatste update:27-06-19, 13:52
Rotterdam maakt een vergelijking met Stockholm, waar in 2016 het Eurovisie Songfestival werd gehouden. ,,Een niet lokale bezoeker gaf in Stockholm bij dit event in vijf dagen gemiddeld 935 euro uit. Een journalist besteedde gemiddeld 3.040; naar verwachting zullen er 1500 journalisten naar Rotterdam komen. De economie in Stockholm kreeg in 2016 een totale impuls van 32,7 miljoen, het Songfestival leverde 232 arbeidsplaatsen op. Het budget van de stad Stockholm bedroeg 9,6 miljoen.’’
Versterken
Duncan Laurence en Madonna zijn ambassadeurs voor Rotterdam
College van b en w
Het credo van de Rotterdamse editie van deze mega-happening in Ahoy is ‘een feest van iedereen voor iedereen’. ,,De diversiteit in muziekgenres is uitgangspunt in de randprogrammering, de programmering sluit dus aan op diverse bevolkingsgroepen. Al het creatieve talent in de stad zal worden uitgedaagd om programma’s te maken, die zowel de identiteit van de stad, als die van het Songfestival omarmen en versterken.’’
De randprogrammering wordt gehuisvest op een centrale locatie in de stad, de zogenoemde Eurovillage. Een vrij toegankelijke locatie, waarbij wordt gedacht aan het Willemsplein of de Binnenrotte en bestaande podia. Overal in de stad vinden clubavonden, concerten, tentoonstellingen en meezingfeesten plaats, die hun finale beleven in het Eurovisionvillage, Ahoy en de Euroclub (Maassilo). Winnaar Duncan Laurence en Madonna worden als ‘ambassadeurs’ van Rotterdam gezien.
Uitgewerkt
Met name de hotelsector, horeca en culturele instellingen profiteren
College van b en w
,,Voorts wordt gedacht aan een ‘schaduw-editie’ van het Songfestival voor jongeren, op een voor iedereen vrij toegankelijk podium op een aansprekende locatie in de stad. De randprogrammering wordt nog nader uitgewerkt, inclusief de vraag hoe de stad hierbij betrokken kan worden.’’
De cijfers rondom eerdere edities onderstrepen de economische waarde van het Songfestival. In Wenen (2015) was de economische spin-off in de stad 27,8 miljoen euro, het festival leverde de stad in die periode 416 fulltime banen op. Men noteerde 30.000 hotelovernachtingen in relatie tot het event. Met name de hotelsector, de horeca en de culturele instellingen hebben hiervan geprofiteerd.
Al eerder werd gemeld dat de hele organisatie van het festival naar schatting 30 miljoen euro kost, waarvan Rotterdam dan naar verwachting de helft moet ophoesten. Een aantal fracties in de Rotterdamse raad is bereid om diep in de buidel te tasten voor het in huis halen van het festival, andere partijen houden de hand liever op de knip. Zo zijn 50PLUS, Leefbaar Rotterdam en VVD vóór een fikse financiële injectie. ,,Mag ik heel stiekem zeggen dat die 15 miljoen euro wat mij betreft helemaal uit de pot van Rotterdam mag komen‘’, sprak fractievoorzitter Ellen Verkoelen van 50PLUS. Met name de PvdA heeft bedenkingen: ,,Dit is eigenlijk niet te verkopen.‘’
Reuring
Het gemeentebestuur zelf heeft hoge verwachtingen. ,,Een Rotterdamse editie is een event waarmee we de stad in economisch en sociaal opzicht een impuls geven‘’, zo wordt geconcludeerd. Het festival zelf duurt twee weken. De organisatie van het 65ste - jubileum editie - Eurovisie Songfestival 2020 is acht weken lang in Ahoy en in de stad aanwezig. Ook de media en de landenteams zijn er langer dan alleen de periode waarop er activiteiten vanuit het festival zelf plaatsvinden. ,,Dat zorgt voor dynamiek en reuring.‘’
Het Songfestival wordt volgens de voorlopige planning, gehouden van 2 tot 16 mei 2020. Ruim 40 landenteams strijden om de eer. Iedere show zorgt voor een uitverkocht Ahoy. Op 9 juli moet de gemeenteraad een besluit nemen over het budget dat op tafel moet komen. Een dag later moet het Rotterdam bidbook in Hilversum liggen. Uit een poll op AD.nl blijkt dat 89 procent van de stemmers het prima vindt dat de stad miljoenen euro's uittrekt voor het Songfestival. Er stemden bijna 1000 mensen.
Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws in Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.