Volledig scherm
PREMIUM
Sverre Lunde Pedersen (rechts) in duel met Patrick Roest. Op de achtergrond de KPN-reclameborden. © ANP

Wie springt in ‘t gat van KPN?

Schaatsbond zoekt sponsorNa tien jaar stopt KPN in 2020 als hoofdsponsor van de KNSB. Hoe aantrekkelijk is het om in te stappen als geldschieter van de schaatsbond?

Door PIm Bijl

Of Rintje Ritsma zich zorgen maakt? Nou, dat niet zozeer. ,,Het schaatsen blijft een sport waar een bedrijf veel krijgt voor weinig. Er stapt wel weer iemand in.”

Maar, voegt Ritsma er meteen aan toe, voor een mooie toekomst moet er na KPN wel een vergelijkbare partij instappen. Want de huidige successen van de Nederlandse toppers zijn grotendeels te danken aan de commerciële teams. Op de basis, het fundament, valt juist het een en ander aan te merken. ,,Ik vind het raar dat Jong Oranje is opgeheven. Voor het opleiden van nieuwe toppers is zo’n team wat mij betreft een must. Dat is de jeugdopleiding, samen met de gewesten. En die zijn afhankelijk van de bond. Schaatsen is een dure sport, ouders moeten het wel kunnen blijven ophoesten.”