Volledig scherm

3D-musical SKY voldoet niet aan hoge verwachtingen

recensieZelden zullen in ons land de verwachtingen rond een musical zo hooggespannen zijn geweest als bij SKY, de productie waarmee Marco Borsato en diens rechterhand Ewbank geschiedenis willen schrijven.

musical

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    SKY
Volledig scherm
© Deen van Meer
Volledig scherm
Volledig scherm
© Deen van Meer
Volledig scherm
© Deen van Meer
Volledig scherm
© Deen van Meer

Een voorstelling waarin 3D-techniek een onontkoombare rol speelt, topchoreografen die uit de Verenigde Staten werden ingevlogen en een cast met Lone van Roosendaal (Heerlijk duurt het langst), Matteo van der Grijn (Soldaat van Oranje) en de talentrijke Lisse Knaapen, die geroutineerd en veelbelovend oogt.

Helaas, SKY is, alle publicitaire pretentie vooraf ten spijt, een teleurstellende musical geworden, hoezeer ook is geprobeerd er een baanbrekend spektakel van te maken. Aan het gebruik van de driedimensionale techniek ligt het niet. Die is ronduit verbluffend, waarbij de toeschouwer, voorzien van speciale bril, wordt overweldigd door adembenemend beelden: van lieflijke landschappen tot instortende kastelen.

Leentjebuur
Nee, het is het ronduit flinterdunne verhaal waaraan SKY onder zijn eigen, beloftevolle gewicht bezwijkt. Bij de totstandkoming van het scenario lijkt driftig leentjebuur te zijn gespeeld bij een musical als The Wizzard of Oz en boeken als Alice in Wonderland en Erik of het klein insectenboek.

In het incoherente verhaal beweegt het meisje SKY zich in haar eigen wereld, daarbuiten wordt ze op school tot bloedens toe gepest. Een bepaald afgekloven thema, dat een veel betere uitwerking verdient dan het obligate en nogal grofgebekte ('Welke fucking mongool koopt die schijtkleren voor je?') geweld van haar medeleerlingen.

De liedjes in SKY zijn modaal ('Hoe kil zijn je woorden, hoe koud is je hart..') en opgebouwd volgens het orkestrale pathos dat het oeuvre van Ewbank kenmerkt. De acteurs kunnen met de monologen en dialogen nauwelijks uit de voeten, een euvel waar met name Matteo van der Grijn mee heeft te kampen. Hij loopt dikwijls volkomen verloren over het podium, verdwaald in de projectie van reusachtige bomen. Hoe indrukwekkend diep de techniek letterlijk ook in SKY gaat, de musical blijft zo plat als een dubbeltje. Een opwindende Efteling-attractie, maar veel te vlak voor het theater.  

SKY, de musical in 3D. Gezien 3 april, Theater Amsterdam.