Volledig scherm
PREMIUM
Angela de Jong © Shody Careman

Als Nadia niet zo mooi was, klonk er vast meer kritiek

angela kijkt tvColumniste Angela de Jong schrijft vijf keer per week een column over wat haar opvalt op televisie.

Quote

Het doet me deugd dat ik nog geen enkele keer een lelijke of rare verwijzing naar haar Marokkaan­se afkomst heb gelezen.

Angela de Jong

Het fijne van vakantie is dat je een paar weken geen mening hoeft te hebben en elke mediarel en -hype schouderophalend of met een milde glimlach mag bezien. Maar één onderwerp intrigeerde me mateloos: de nationale discussie die woedt sinds Nadia Moussaid de late-night talkshow op NPO 1 overnam van de hoogzwangere Eva Jinek.

Ik las lyrische recensies.
Ik las reacties op twitter en mediasites dat Jinek definitief mocht thuisblijven. En ik kwam op de website van deze krant een poll tegen wie er voortaan op het DWDD-tijdslot te zien moest zijn, Nadia of Margriet (Nadia dus, aldus 88 procent van de 18.390 stemmers).

Zeker, Nadia is een talent,
laat daar geen misverstand over bestaan. Het is razend knap hoe ze ogenschijnlijk moeiteloos en zelfverzekerd het programma heeft overgenomen én de kijkcijfers op peil houdt. Ergens wel gek dat ze nu min of meer toevallig komt boven drijven bij een zwangerschapsverlof terwijl haar naam geen enkele keer genoemd werd toen de NPO driftig op zoek was naar een tweede Matthijs van Nieuwkerk.

Maar – en dat is zo fijn van een paar weken afstand -
tegelijk vertonen we met z’n allen overduidelijk verliefd bakvissengedrag. Ik weet zeker dat als Nadia niet zo bloedmooi was, maar een aparte kuif had of een opvallend Amerikaans accent, er veel luider kritiek te horen zou zijn. Op haar geworstel met de autocue, het oplezen van vragen, onhandige gespreksafsluitingen en de voortdurende blik op de klok en daarmee gepaard gaande haast. Want ja, de foutjes die Margriet herhaaldelijk worden aangewreven, maakt zij ook.