Volledig scherm
PREMIUM
© Bob Bronshoff

Beklemmende atmosfeer in actueel toneelstuk Judas

recensieIdentificatieplicht, tassencontrole, beveiligers met oortjes, zwarte toegangsbandjes om de pols van de bezoekers... De première van Judas kende bepaald niet de sfeer van een ontspannen avondje theater.

Judas

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    toneel

De bestseller van Astrid Holleeder - een onthutsende getuigenis tegen haar broer, de crimineel Willem Holleeder - is geen alledaags toneelstuk, maar een actueel relaas: Willem Holleeder staat immers voor het gerecht en zou het brein zijn achter de liquidaties van verscheidende opponenten in de onderwereld. Bovendien zou hij directe familieleden die tegen hem getuigen ernstig hebben bedreigd en een prijs op hun hoofd hebben gezet. Zo dient Astrid incognito door het leven te gaan.

Toch valt de naam Willem Holleeder niet één keer in het stuk. De zussen Astrid en Sonja en moeder Holleeder en Sam, Astrids dochter, spreken van hij, hem en broertje. Slechts onschuldige familiekiekjes tonen de jonge Willem - aan het slot van voorstelling overziet hij op een kolossaal fotoportret spelers en publiek.

Judas is een echt tekststuk. In de (voortreffelijke) bewerking van Sophie Kassies spelen Renée Fokker (Astrid), Margot Dames (Sonja), Trudy de Jong (moeder Stien Holleeder) en Sam, de dochter van Astrid, bewonderenswaardige en geloofwaardige rollen.