Volledig scherm
Bioscoopbezoek met 55 procent gestegen © ANP XTRA

Bioscoopbezoek met 55 procent gestegen

Het bioscoopbezoek is in Nederland sinds 2007 spectaculair gegroeid met 55 procent. De groei is hier veel sterker dan in de omliggende landen. En de rek is er – ondanks de grote concurrentie van Netflix en Videoland – nog niet uit, concludeert ABN Amro in een vandaag verschenen rapport.

Nederlanders gaan nu vaker naar de bioscoop dan Duitsers, Italianen en Belgen. Dat was twaalf jaar geleden precies andersom. Sonny Duijn, Sectoreconoom Leisure van ABN Amro, vindt dat best opmerkelijk gezien de concurrentie. Bioscopen moeten vandaag de dag opboksen tegen een veel breder aanbod van vrijetijdsactiviteiten. ,,De omstandigheden voor bioscopen zijn de afgelopen jaren veel uitdagender geworden’’, legt Duijn uit.

Tegen een etentje kan de bioscoop bijvoorbeeld nog steeds niet op. En 42 procent van de jonge- en middelbare landgenoten (onder de 40 jaar) zegt liever naar een escaperoom te gaan dan de film. Bovendien geeft vier op de tien consumenten aan dat ze bioscopen links laten liggen zodra het aanbod van online filmdiensten verbetert.

Serieuze concurrenten van bioscopen zijn ook de online filmdiensten. Een meerderheid van de Nederlanders - 57 procent - die wel eens een online-film bekijkt, ziet dit als een goede vervanging voor een avondje naar de bioscoop. Eind 2017 was dit nog minder dan de helft. ,,Streamingdiensten worden een serieuzer afzetkanaal voor filmdistributeurs’’, zegt Duijn. Hij denkt ook dat films in de komende jaren sneller na de bioscooppremière beschikbaar zullen komen via Netflix en Videoland. ,,De exclusiviteitsperiodes van bioscopen - zogeheten ‘windows’ - worden daarom korter’’.

Het bestaan van zo’n ‘window’ is volgens Duijn van (levens)belang voor bioscopen. ,,Ruim de helft van de kijkers van online-filmdiensten onder de 40 jaar zegt namelijk geen voorkeur voor de bioscoop te hebben als een film gelijktijdig op het witte doek en Netflix zou uitkomen. Met andere woorden: zonder ‘window’ zal het bioscoopbezoek geheid teruglopen.

Dat beseffen ze maar al te goed in film- en bioscoopland. ABN Amro verwacht dan ook niet dat het ‘window’ (op korte termijn) gaat verdwijnen. ,,Voor de naamsbekendheid en aanhoudende populariteit van een film blijft lancering via het witte doek cruciaal, ook voor distributeurs en online filmdiensten.’’

Slim

Volgens Duijn hoeven bisocopen Netflix helemaal niet te vrezen, als ze maar slim met het fenomeen omgaan. ,,De opkomst van Netflix kan juist tot vollere bioscoopzalen leiden mits filmliefhebbers voldoende verschil tussen beide activiteiten zien.’’

Uit het onderzoek van ABN Amro blijkt dat frequente afnemers van online filmdiensten ook relatief vaak naar de bioscoop gaan. ,,De groei van online-filmdiensten kan een groter deel van de bevolking tot filmfanaat maken.’’ Als bioscopen voldoende innoveren, verwacht ABN Amro een stijging van het bioscoopbezoek met gemiddeld 1,4 procent per jaar naar bijna 40 miljoen bezoeken in 2024. ,,De consument vindt zitgemak bijvoorbeeld erg belangrijk: luxe, comfortabele stoelen en veel beenruimte. Ook innovaties die voor meer interactiviteit zorgen zijn interessant. Zo maakt een extra groot scherm, bijvoorbeeld in panoramaview, een bioscoopbezoek voor zes op de tien Nederlanders aantrekkelijker’’.

Tot slot valt ook nog winst te behalen in bezoekersaantallen volgens Duijn door gebruik te maken van ‘dynamic pricing’. ,,Dat spreekt bioscoopbezoekers zeker aan, vooral jongere consumenten. Dit staat nog in de kinderschoenen, maar een doorbraak is slechts een kwestie van tijd. Door de prijs van een bioscoopticket bijvoorbeeld af te laten hangen van het moment van de reservering en de plaats in de zaal, kunnen meer bezoekers worden verleid.”