Volledig scherm
© PR

BN'ers kunnen tegenwoordig niet meer zonder vloggen

Vloggen is niet langer alleen het domein van hippe jongens en meisjes. Ook BN'ers grijpen steeds vaker naar de camera om hun leven achter de schermen vast te leggen en te delen met hun fans. 'Soms vraag ik me wel af op ik het op internet moet zetten.'

Volledig scherm
© PR
Volledig scherm
© PR
Volledig scherm
© PR
Volledig scherm
© PR
Volledig scherm
© PR
Quote

Ik was altijd heel geïnteres­seerd in de wereld van YouTube dus ik ben het gewoon zelf gaan ontdekken

Giel Beelen

Marijke Helwegen die in een felrood joggingspakje aan het hardlopen is - 'oh, ik kan nier meer' -, Frans Bauer die het graf van zijn vader bezoekt, Paul de Leeuw die om duistere redenen vissaus aan het brouwen is of Gerard Joling die met zijn 'stiefzuster' Gordon aan de drank zit. Welkom in de wereld van de vloggende BN'er.

De Enzo Knols en Furtjuh's van deze wereld hebben de weg geplaveid voor een nieuwe, oudere generatie vloggers - de term voor mensen die een videodagboek bijhouden. Op social media of YouTube publiceren steeds meer BN'ers op regelmatige basis filmpjes over hun leven. ,,YouTube is echt een megaplatform aan het worden, het is bijna net zo groot als Google. Als BN'er moet je daar haast wel op aanwezig zijn,'' weet social mediamanager Brett Rijsdijk van DutchCowboys, die spreekt van een trend onder de sterren.

Abonnees
Ze zijn er ook redelijk succesvol mee. Frans Bauer heeft inmiddels 11.500 abonnees, Giel Beelen 34.300 en Marijke Helwegen heeft er 5.000. En hun filmpjes worden soms wel 125.000 keer bekeken. Gerard Joling (ruim 11.300 abonnees na één maand vloggen) werd ertoe aangespoord door zijn management. ,,We waren al aan het twitteren, Instagrammen en actief op Facebook. Ik heb de camera gewoon in mijn auto liggen en als er wat leuks is dan film ik het. Het moet wel afwisselend zijn. Je kan niet elke ochtend je brintapapje en vitaminepillen filmen.

,,Soms heb je een knaller nodig. Mensen moeten zeggen: jeetje, heb je dat gezien? Ik ben laatst bijvoorbeeld heel gezellig met Hans Klok gaan eten en we hadden allebei een flinke borrel op. Dan gebeuren er gekke dingen. Achteraf vraag ik me dan wel af of ik het op internet moet zetten. Maar het mag best spraakmakend zijn."

Posten
Roxeanne Hazes (23) gebruikt sinds kort haar Instagram (50.000 volgers) om filmpjes op te posten. ,,Ik ben fan van vlogger Monica Geuze en dacht: waarom zou ik ook niet wat van mijn leven laten zien. Mensen zien alleen wat ik doe op het podium, maar daar gaat héél veel aan vooraf. Volgende week, met Holland zingt Hazes, zijn we bijvoorbeeld al om half tien 's ochtends in Ziggo Dome en ik wil laten zien wat ik op zo'n dag doe.''

Giel Beelen is al even actief op YouTube. ,,Ik was altijd heel geïnteresseerd in de wereld van YouTube dus ik ben het gewoon zelf gaan ontdekken.'' De video's van de 3FM-dj lopen aardig uiteen. Zo gaf Giel een inkijkje in het Glazen Huis, maar is hij ook te zien als hij verkleed als roze konijn van een brug afspringt. ,,Ik zou eigenlijk meer moeten focussen,'' peinst hij hardop. ,,Dan zou ik meer volgers hebben, heb ik geleerd. Maar daar gaat het me eigenlijk niet om. Ik doe dit omdat ik het leuk vind.''

Om die reden is ook Marijke Helwegen begonnen met filmen. ,,Het is gewoon heel erg leuk om te doen. Daarnaast merkte ik dat het een geweldige manier is om jongeren te bereiken. Die kijken geen televisie meer, maar zitten op YouTube.'' Helwegen geeft geregeld lezingen aan die doelgroep. ,,Over duurzaamheid, of jezelf neerzetten als merk. Mijn soms hysterische filmpjes sluiten daar goed bij aan.''

Koude kermis
Waar de jongere generatie vloggers veel van hun persoonlijke leven delen - de volgers van Enzo Knol zien hem geregeld zijn vriendin kussen ­- blijven de BN'ers nog wat meer op de vlakte. Beelen: ,,Tja, als je deze filmpjes kijkt om meer over mij te weten te komen, dan kom je van een koude kermis thuis. Maar ik sluit niet uit dat het in de toekomst persoonlijker wordt.''

De vloggers hebben niet de illusie dat ze direct het inkomen van meestervlogger Enzo Knol binnenharken met hun flimpjes. Hij zou goed zijn voor een half miljoen euro (!) per jaar. Joling: ,,Nou, het kost me nu alleen maar geld en ik moet maar kijken of ik het cameraatje dat ik speciaal voor het vloggen gekocht heb kan terugverdienen. Maar het is totaal niet mijn intentie om hier omzet uit te halen.''

Paul de Leeuw Nieuws shared Paul Henri... - Paul de Leeuw Nieuws | Facebook

Paul de Leeuw Nieuws shared Paul Henri de Leeuw's post.

""