Volledig scherm
Famke Louise. © BrunoPress

Bontfoto Famke Louise was dekmantel om Chinese markt te ontmaskeren

De omstreden bontfoto die Famke Louise gisteren deelde op haar Instagramaccount is een publiciteitsstunt voor een nieuwe Videoland-serie. Dat werd vanavond bekendgemaakt in RTL Boulevard. Ze was niet op een bontmarkt om te shoppen, maar juist om de Chinese bontindustrie te ontmaskeren, stelt het RTL-programma.

,,Nadat ik werd uitgeroepen tot Dom Bontje wilde ik met mijn eigen ogen zien hoe het eraan toegaat in de bontindustrie’’, zegt Famke Louise, die overigens toch geen eigen kledinglijn begint. ,,Ik had hier destijds totaal geen besef van. Met deze documentaire hoop ik dat andere mensen ook wakker worden en geen bont meer dragen. Het was nodig om het opzetten van een kledinglijn als dekmantel te gebruiken en hiermee toegang te krijgen tot de bontmarkten en -boerderijen in China.’’

De 21-jarige rapper raakte gisteren in opspraak nadat ze via Instagram een foto had gedeeld waarop ze naast stapels bontjassen te zien is. Famke vroeg zich in de update, die enkele minuten op haar account te zien was, welk bontje haar het beste zou passen. Op de foto is te zien hoe ze op een buitenlandse markt langs honderden bontjassen wandelt die op de straat liggen.

In de korte tijd dat haar bontfoto online stond, kon Famke (toen nog 954.000 Instagramvolgers, inmiddels nog 952.000) rekenen op een stroom aan negatieve reacties. Meerdere volgers zeiden het beeld walgelijk te vinden en niet langer fan van haar te willen zijn. Vanavond deed ze er overigens nog een schepje bovenop door een kiekje te plaatsen waarop ze samen met haar beveiligers onderweg is naar de lancering van – wat nu blijkt niet haar kledinglijn, maar – haar Videoland-serie. ‘Dit is je favoriete bont girl’, schreef ze bij de foto.