Volledig scherm
© ANP

Concertgebouworkest ontslaat dirigent na beschuldiging aanranding

Het Koninklijk Concertgebouworkest heeft chef-dirigent Daniele Gatti ontslagen. Diverse vrouwelijke musici hebben Gatti beschuldigd van seksueel wangedrag.

Gatti werd vorige week beschuldigd van aanranding door vrouwelijke medewerkers van het Concertgebouworkest. Voor zijn periode in Amsterdam zou hij twee vrouwelijke muzikanten ongewild betast en gezoend hebben, zo getuigen beide vrouwen in The Washington Post

In 1996 zou Gatti de Amerikaanse sopraan Alicia Berneche in Chicago een extra oefensessie hebben aangeboden, waarna hij haar bij het plannen van een afspraak in de kleedkamer bij de billen greep en zijn tong in haar mond duwde. 

Iets soortgelijks zou de Duitse sopraan Jeanne-Michèle Charbonnet in 2000 in Bologna zijn overkomen. ,,Ik duwde hem weg en ben de kamer uitgerend", zei Charbonnet tegen
The Washington Post.  Ze zou nooit meer ingehuurd worden door het bedrijf waarmee ze op dat moment werkte. 

Excuses

Gatti stelde in een reactie verbaasd te zijn door de beschuldigingen. ,,Altijd als ik iemand benaderde, deed ik dat in de volledige overtuiging dat de interesse wederzijds was. De genoemde voorvallen vonden lang geleden plaats, maar als ik iemand heb gekwetst, bied ik mijn excuses aan." Ook daarna probeerde hij zijn reputatie nog te herstellen via een bericht van een Amerikaans pr-bureau met de naam Reputation Doctor.  

De meldingen hebben ,,de vertrouwensrelatie tussen het orkest en de chef-dirigent onherstelbaar beschadigd''.
 Alle geplande concerten met Daniele Gatti zullen doorgaan met andere dirigenten. 

Tournee

De Italiaan begon in het seizoen 2016/2017 als chef-dirigent van het orkest, als opvolger van Mariss Jansons. In 2004 stond hij voor het eerst het gezelschap en sindsdien was hij regelmatig teruggekeerd en ook mee op tournee gegaan. Het orkest was gecharmeerd van zijn ,,uitgesproken eigen visie op het bekende orkestrepertoire en open houding ten opzichte van minder gangbare werken".

Het Concertgebouworkest zei destijds uit te kijken naar ,,een langdurige en inspirerende samenwerking" met Gatti. Het orkest had ,,met overtuiging voor zijn bevlogenheid en ervaring" gekozen. Gatti zou eind augustus en begin september het orkest leiden bij het spelen van Bruckner 3.  

Het Concertgebouworkest was niet direct bereikbaar voor een toelichting. 
Hoeveel meldingen over Gatti zijn gedaan heeft het orkest niet bekendgemaakt. 

  1. Een tournee zit er voor Blind Date niet in, best zonde
    PREMIUM
    Recensie

    Een tournee zit er voor Blind Date niet in, best zonde

    Natuurlijk, iedereen in de zaal weet het. De twee acteurs die deze voorstelling over twee ex-geliefden gaan spelen, zijn zelf ooit getrouwd geweest. En dan heet de ene hoofdpersoon in Blind Date ook nog Katja, net als Katja Schuurman zelf. Voor zover het al ongemakkelijk zou kunnen worden: Schuurman en Thijs Römer tackelen dit gegeven vakkundig nog voordat ze beginnen. Ze spreken de zaal toe, waarbij ze hun gezamenlijke liefdesverleden benoemen en er bij wijze van grap aan toevoegen dat elke overeenkomst met de realiteit berust op toeval. Die inleiding leidt ertoe dat de bezoeker zich nog net even extra inspant in zijn poging om te vergeten dat hier op het podium twee (van tv en film) bekende Nederlanders acteren. Zeker in het geval van Schuurman, die vooral ook veel presentatiewerk op tv verricht, is dat losmaken niet zo eenvoudig. Of zoiets lukt, ligt uiteindelijk aan de spelers zelf. In Blind Date, een bewerking van de film die regisseur Theo van Gogh in 1996 maakte, draait het om Pom (Römer) en Katja, die bij een verkeersongeluk hun 3-jarige dochtertje verloren. Hun relatie is onder dat drama bezweken, niettemin proberen ze wanhopig samen tot verwerking te komen en daarmee nader tot elkaar. Hun werkwijze daarbij: blind dates met elkaar organiseren via contactadvertenties. Elke ontmoeting begint met een nieuwe kennismaking, maar het doel bereiken blijkt lastiger dan gehoopt.