Volledig scherm
Seal in The Passion. © getty

Critici nagelen Amerikaanse versie The Passion aan kruis

Televisierecensenten zijn niet mals over de Amerikaanse versie van het paasspektakel The Passion, dat zondagavond werd uitgezonden. ,,Heer heb genade'', schrijft USA Today over de 'Jezus-jukebox-musical', die volgens The New York Times vooral deed denken aan knullige opening van een nieuw winkelcentrum.

Quote

De tekst van verteller Tyler Perry was houterig en behoedzaam

The New York Times
Volledig scherm
Verteller Tyler Perry. © getty

Het was de eerste keer dat de Nederlandse tv-hit in Amerika te zien was, ook daar met David Grifhorst als regisseur. Komiek Jeroen van Koningsbrugge - die vorig jaar in Nederland Judas speelde - mocht de acteurs coachen. De bekendste naam onder hen is hitzanger Seal.

De Kiss From a Rose-zanger was volgens The New York Times de enige hoofdrolspeler die met charisma acteerde. ,,Waarschijnlijk is hij gekozen vanwege zijn zang, die loepzuiver was'', voegt de Los Angeles Times toe. ,,En niet voor zijn acteerwerk, dat hartstochtelijk, maar ook best stijfjes was.''

Makkelijk
The Passion-opvoering in New Orleans was volgens de critici vermakelijk, maar te weinig doordacht. Zo vindt de Los Angeles Times het 'makkelijk' dat de wederopstanding van Jezus in het verhaal werd gelinkt aan de wederopbouw van de stad na de verwoestende orkaan Katrina.

De show was daarnaast erg veilig, schrijven de recensenten. Zowel als het om de liedjeskeuze gaat - typische Top 40-songs - als om de toon van het verhaal. De makers wilden vooral niemand tegen het hoofd stoten, zo leek het.

,,De tekst van verteller Tyler Perry was houterig en behoedzaam'', schrijft The New York Times. Perry gaf volgens Variety alles, maar het resultaat was erg 'steriel', 'alsof hij auditie deed om zijn eigen megakerk te krijgen'.

Al met al was het volgens Variety een flinke beproeving om de urenlange show tot het einde te bekijken. ,,Of ik een kruis moest dragen.''

Quote

Veel mensen waren zichtbaar aangedaan, daar kan ik als criticus geen oordeel over vellen

Los Angeles Times
Volledig scherm
Jencarlos Canela als Jezus. © getty

Tranen
Hoe negatief de critici ook zijn, het publiek was wel onder de indruk. ,,Veel mensen waren zichtbaar aangedaan, daar kan ik als criticus geen oordeel over vellen'', schrijft de Los Angeles Times.

,,Een van de meest oprechte momenten kwam toen Jezus na zijn herrijzenis boven op een gebouw verscheen'', aldus The New York Times. ,,Het publiek haalde mobieltjes tevoorschijn om alles te filmen, net als zou gebeuren als de wederopstanding vandaag de dag zou plaatsvinden.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

Blijf jij na het vertrek van Evers naar 538 luisteren?

Blijf jij na het vertrek van Evers naar 538 luisteren?

  • Ja, Frank Dane is een waardige opvolger (35%)
  • Nee, ik stap over naar een andere radiozender (65%)
1012 stemmen