Volledig scherm
© Marcel Wagenaar

Danny de Munk wil geen grote risico's meer nemen: ‘Maanden werk en stress, dat wil ik niet meer’

Danny de Munk (49) is liever te gast bij grote concerten dan dat hij zelf de hoofdact is. De zanger durft financieel het risico niet te nemen nadat hij een paar jaar geleden veel geld verloor.

Volgens De Munk zijn de tijden in muziekland veranderd. ,,Als ik Ahoy of het Sportpaleis zou proberen te vullen, moet ik opboksen tegen grote bedrijven die kaarten opkopen van een concertreeks om uit te delen aan hun klanten. Als je die steun achter je hebt, is het natuurlijk iets minder risicovol om vijf keer Ahoy te boeken. Daar kan ik niet tegenop. Ze mogen me altijd contacteren, maar da’s nog nooit gebeurd’', vertelt hij tegen het Vlaamse weekblad Dag Allemaal.

De artiest denkt dat hij niet commercieel genoeg is. ,,En ik wil mezelf ook niet veranderen. Het bedrijf achter Danny de Munk, dat is Jen (zijn vrouw Jenny, red.) en ik. Ik neem dan ook geen te grote risico’s.’'

Toch waagde De Munk zich in 2012 aan een eigen tour. Dat leverde vooral veel stress op. Zo draaide een gigantische spiegelbal die boven het publiek hing, niet. ,,En financieel was het ook niet de moeite. Niet erg, want ik doe toch alles uit passie, en ik ben altijd heel zorgvuldig met mijn geld ­omgegaan. Maar in die eigen productie, in 2012 was dat, had ik 140.000 euro privégeld gestoken. En ik heb er 10.000 euro aan verdiend. Bruto, hé. Maanden werk en stress. Dat wil ik niet meer, ik ga mezelf niet meer veranderen.’’

  1. Van deze mierzoete Britse kerstreclames springen de barsten in je glazuur
    video

    Van deze mierzoete Britse kerstrecla­mes springen de barsten in je glazuur

    De Staatsloterij-commercial met in de hoofdrol het spuuglelijke schoothondje Frekkel was eind vorig jaar met voorsprong de meest tranentrekkende en warmbloedige kerstreclame op de Nederlandse televisie. Maar het kan allemaal nog zieliger, sfeervoller, bombastischer en extremer. De flitsende najaarscommercials die momenteel in Groot-Brittannië op de buis zijn, spannen de kroon. Het zijn in veel gevallen peperdure, met emoties overgoten minifilms die zó mierzoet zijn dat spontaan de barsten in tandglazuur kunnen springen. Zoals die van ‘zingende winterpeen met schaafangst’ Robbie Williams voor grootgrutter Aldi. Kijk, huiver en geniet!