Volledig scherm
PREMIUM
Omroep MAX-directeur Jan Slagter. © ANP Kippa

'De complete NPO is Omroep MAX aan het worden'

De instorting van het medium televisie door online-platforms als Netflix is een verzinsel van de grachtengordel, stelt Omroep MAX-baas Jan Slagter. Een uiterst naïeve en gevaarlijke uitspraak, vinden andere media-experts. Het onderwerp is een splijtzwam in tv-land.

Over één ding zijn ze het in Hilversum wel eens: bewegend beeld is níet dood. ,,Sterker, dat is alleen maar toegenomen. Maar niet meer op dat ding daar in de hoek van de huiskamer’’, zegt Ruud de Langen van mediabureau Mindshare dat zendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,De traditionele kijkcijfers zijn ook best in orde. Maar de complete NPO is Omroep MAX aan het worden. De kijktijd onder jongeren (commercieel gezien de belangrijkste groep) is schrikbarend afgenomen. Die gaan massaal naar Facebook, YouTube en Netflix. En adverteerders bewegen zich ook die kant op. Op jaarbasis gaat zo’n 850 miljoen euro naar tv en 2 miljard naar online. Dus de NPO en ook RTL en SBS hebben wel degelijk te vrezen.’’

Traditioneel lineair – of live - tv kijken is dood. Het is al jarenlang een veelgehoorde kreet. Kijk maar naar de cijfers, klinkt het. Een paar van die recente getallen van de Stichting Kijkonderzoek (SKO). In 2017 besteedden we gemiddeld 2 uur en 58 minuten aan lineaire televisie, dat is 3 procent minder dan in 2016. Dat verlies is steviger in het jongerensegment. In drie jaar tijd (2015 t/m 2017) daalde het tv kijken met liefst 29 procent in de doelgroep 10 tot 20 jaar.