Volledig scherm
Angela de Jong. © AD

De stuitende arrogantie en dieptepunten van RTL4

angela kijkt tvJournaliste Angela de Jong schrijft drie keer per week een column over wat haar opvalt op televisie.

RTL 4 heeft een probleem. Waar de zender jaren achtereen geen kwaad kon doen bij de kijker en op primetime zelfs met de zoveelste herhaling van Herrie in de Keuken of Help mijn man… moeiteloos een miljoen of meer scoorde, holt diezelfde kijker nu in rap tempo weg. Naar SBS 6, naar NPO 1 of naar Netflix - alles is kennelijk goed, zolang het maar geen RTL is.

Quote

Wat altijd gewoon een leuke zender was, is verworden tot een vervelend egocen­trisch clubje dat ervan overtuigd is dat de hele wereld om RTL draait

Met als voorlopig dieptepunt afgelopen dinsdag: Vermoord in het buitenland bleef steken op 555.000 belangstellenden, Spreekrecht vervolgens op 424.000. Natuurlijk zijn er nog steeds programma’s die wél goed scoren of die de moeite van het kijken waard zijn, maar die uitzonderingen zijn nagenoeg op één hand te tellen.

Ik moet bekennen dat ik de malaise met enig leedvermaak bezie. Ik erger me als kijker namelijk de laatste tijd dood aan RTL en dan vooral aan de stuitende arrogantie die van het scherm spat. Wat altijd gewoon een leuke zender was, is verworden tot een vervelend egocentrisch clubje dat ervan overtuigd is dat de hele wereld om RTL draait. Kijk naar
RTL Boulevard, kijk naar RTL Late Night, kijk naar het gros van de andere shows waarin steeds weer dezelfde koppen opduiken.

Alle creativiteit is op. Met veel bombarie gepresenteerde nieuwe programma’s zijn een schaamteloze kopie van een oud format. Little Big Stars? Gewoon Superkids. The Big Music Quiz? Ik Hou van Holland maar dan net een fractie anders. Wie is de Mol? Oh nee, Kroongetuige.

Wat denken ze daar als ze het verzinnen? Dat wij kijkers zo dom zijn dat niet doorhebben? Of dat we het pikken dat Humberto Tan daar weer vrolijk staat te dansen op vrijdagavond, alsof hij sinds zijn buitenechtelijke affaire geen levensgroot imagoprobleem heeft? Gewoon, omdat messias Erland Galjaard, de grote baas daar, heeft bedacht dat dit goed is voor ons?

Ook typische RTL-logica: is de kijker Late Night beu vanwege de schaamteloze RTL-promotie die er bedreven wordt, dan voeren ze de RTL-promotie gewoon nog wat op, ‘want dat vindt de kijker leuk’. Nou, dan heb ik nieuws: die kijker wil graag een mix van zwaardere en lichtere onderwerpen met een authentieke presentator. Daarom scoorde Jinek zo goed.

Bij dezen pleit ik voor een frisse najaarsschoonmaak bij RTL, voor én achter de schermen. Zodat het gewoon weer een leuke zender wordt. 

Reageren? angela@ad.nl