Volledig scherm
Juf Ank. © NPO

Dit is de typische Luizenmoeder-kijker

Niemand zag het succes van De Luizenmoeder aankomen. Leuke serie over een basisschool op NPO 3, meer niet. Maar Nederland viel massaal voor de belevenissen van Juf Ank. 3,8 miljoen mensen zagen de derde aflevering, maar wie zijn dat precies? Het AD nam een kijkje achter de kijkcijfers.

M/V

De meerderheid is vrouw: 54%. Van alle kijkers is 28% huisvrouw.

Dierenliefhebber

De huisdieren kijken massaal mee. Maar liefst 63% heeft een hond. De kat blijft niet ver achter, nog altijd 57%.

Drankje

Eerder wijn dan bier, zoveel is duidelijk. Meer dan 1 op de 3 Luizenmoeder-kijkers drinkt nooit bier, 1 op de 4 nuttigt nooit een glaasje wijn. 7% neemt dagelijks een wijntje, bij bier is dat 5%.

Volledig scherm
Juf Ank bij haar nieuwste vinding © Avro/Tros

Politiek

De VVD is de populairste partij, 16% zegt op die partij te stemmen. D66 is een goede tweede (13%). De fikse hoeveelheid huisdieren zegt in dit verband weinig; maar 4% stemt op Partij voor de Dieren.

Actief?

Ruim 1 op de 5 kijkers doet niet aan sport. Dat kan verband houden met leeftijd; 18% is met de VUT of gepensioneerd.

Volledig scherm
Juf Ank © AVROTROS/NPO

Kijken onderwijzers?

Collega’s van Juf Ank worden bij de kijkcijfers over één kam geschoren met onderzoekers en ingenieurs, 11% van de kijkers behoort tot die groep. Opvallend: Land- en bosbouwers en vissers kijken nauwelijks (1%).

Facebook

Ja, Luizenmoeder-kijkers zijn actief op social media. Maar liefst 60% is dagelijks te vinden op Facebook. Uiteraard zijn er ook FB-geheelonthouders: 27%.

Volledig scherm
Midden: juf Ank © AVROTROS

BRON: Stichting Kijkonderzoek