Volledig scherm
PREMIUM
Lucille Werner als presentatrice van Lingo. © ANP Kippa

Dit is waarom we nu kijken naar de tv van toen

SBS 6 werkt aan de terugkeer van Man Bijt Hond en Lingo, RTL 4 haalde De Zwakste Schakel van stal en doet straks hetzelfde met Het Spijt Me. Retro-televisie viert hoogtij. Een slimme strategie of creatieve armoede?

,,Ik zou me lekker vastklampen aan het verleden. Wel zo veilig.’’ Directeur Rogier Bruggeman van mediabureau Zigt, lacht. ,,Sorry, dat was ietwat cynisch. Je ziet de laatste tijd dat veel nieuwe tv-formules niet aanslaan en dus varen zenders meer op dat wat ooit goed werkte. Eerlijk, ik vind het wel een beetje creatieve armoede.’’

Bruggeman, die met zijn bedrijf zendtijd inkoopt voor adverteerders, wijst op de regen aan retro-titels op tv. Vooral commerciële zenders blazen meer en meer succesnummers van weleer nieuw leven in. RTL 4 stofte De Zwakste Schakel, BankGiro Miljonairs en de sitcom Kees & Co af en SBS 6 komt binnenkort met Lingo en Man Bijt Hond. Op de achtergrond werken producenten nog aan een comeback van Big Brother en de dierenquiz Waku Waku.

De kijker attenderen op – of het promoten van - een nieuw programma, is vandaag de dag lastig. We kijken immers steeds minder televisie en grijpen niet meer als vroeger massaal naar de gids. Varen op reeds bewezen formules wordt als veilig beschouwd.