Volledig scherm
PREMIUM
Na jaren zien de joodse jeugdliefdes Esti en Ronit elkaar weer, maar hun opnieuw opbloeiende liefde heeft pijnlijke gevolgen. © Alamy Stock Photo

Drama Disobedience heeft meest spraakmakende filmscènes van het jaar

interviewOscarwinnaar Sebastián Lelio is in Disobedience verantwoordelijk voor een van de meest spraakmakende filmscènes van het jaar. ,De uitdaging was om het zo erotisch mogelijk in beeld te brengen zonder naaktscènes.’’

Volledig scherm
Sebastián Lelio. © EPA

Wie de vorige films van de Chileense regisseur Sebastián Lelio – Gloria (2013) en A Fantastic Woman (2017) – heeft gezien, weet dat hij een voorkeur heeft voor verhalen over vrouwen die hun eigen lot bepalen. Zij laten zich niet inpalmen door de conventies van hun omgeving. 

Zoals de 58-jarige Gloria, die in de gelijknamige film het nachtleven in duikt op zoek naar nieuwe liefde. Of Marina, de transgendervrouw uit de dit jaar met een Oscar bekroonde film A Fantastic Woman, die de dood van haar oudere minnaar op haar eigen wijze verwerkt.

Voor Lelio was de thematiek van sterke vrouwen in een verstikkend milieu een van de redenen om het boek Disobedience van Naomi Alderman te verfilmen. Het verhaal over twee vrouwen uit een Londens orthodox-joods milieu sprak de Chileen meteen aan.

,,Mijn films gaan over vrouwen die op de een of andere manier worden onderdrukt, maar toch de moed hebben om voor hun eigen wensen en verlangens op te komen’’, legt de 44-jarige regisseur uit. ,,Die fascinatie heeft ongetwijfeld te maken met mijn Chileense achtergrond. De bevolking van mijn land is jarenlang onderdrukt en dat beïnvloedt je manier van denken. Maar het is niet zo dat ik per se op zoek ben naar dergelijke verhalen. Ze komen bijna automatisch mijn kant op.’’