Volledig scherm
© anp

Duitse media zien hakenkruizen op jas Máxima

UpdateDuitse media reageren verbijsterd op de grijze mantel die koningin Máxima (44) donderdag droeg bij een werkbezoek aan Erlangen en Neurenberg. Verschillende applicaties op de door Claes Iversen ontworpen jas zouden lijken op hakenkruizen. Reden voor Duitse media om groot uit te pakken op hun websites. De Deense ontwerper wijst alle verwijzingen van de hand.

Volledig scherm

TZ uit München kopte donderdagmiddag met 'Koningin Máxima zorgt met Hakenkruis-jas voor verontwaardiging' en Bild kwam met 'Opwinding over Máxima's hakenkruismantel'. N24 houdt het bij een 'merkwaardige mantel'.

Koningin Máxima droeg de mantel eerder op de eerste dag van het staatsbezoek aan Denemarken een jaar geleden. De keuze voor een jas van Iversen - een in Nederland wonende en werkende Deen - werd toen gezien als een mooi gebaar naar het gastland.

Reactie Iversen
De Deense ontwerper laat in een reactie weten: ,,Het is vanzelfsprekend nooit mijn bedoeling geweest om de gesuggereerde referentie te maken. Het borduur is gecreëerd vanuit de gedachte om met onconventionele borduurmaterialen een klassiek geometrisch ornament vorm te geven. Waar normaal gesproken alleen gewerkt wordt met stenen en pailletten heb ik gekozen om ook gebruik te maken van constructiematerialen als bouten, schroeven en sleutels om daarmee de patronen te ontwikkelen. Hiermee worden ogenschijnlijk alledaagse materialen verwerkt tot kostbare decoraties."

  1. Miljuschka reageert op plussize-ophef: ‘Dames, show alles wat je hebt’

    Miljuschka reageert op plussize-op­hef: ‘Dames, show alles wat je hebt’

    Miljuschka Witzenhausen(34) heeft gisteren in een openhartig bericht gereageerd op de ophef die is ontstaan nadat ze zichzelf een plussize-model noemde. De bak-koningin vindt het zelf ook maar vreemd dat dames met maat 40 al als ‘vol’ worden gezien. Toch hoopt ze dat haar volgers zich niet gek laten maken door dat gegeven. ‘In dat pashokje zijn we allemaal gelijk en valt er niks op te poetsen, terwijl er op de muur de perfecte influencer prijkt.’