Facebook verstrekt John de Mol informatie over bitcoinboeven
Facebook heeft John de Mol ‘een aantal gegevens’ verstrekt over de mensen achter de nepadvertenties waarin BN'ers bitcoinproducten lijken aan te prijzen. Het overhandigen van deze kennis was een van de eisen die de rechter Facebook begin november oplegde.
Delen per e-mail
,,De gegevens worden onderzocht op bruikbaarheid", laat een woordvoerder van De Mol weten. ,,We kunnen in deze fase nog niets zeggen over de gegevens."
De zaak krijgt deze week aandacht in het RTL-programma Oplichters aangepakt. Misdaadjournalist Kees van der Spek heeft naar eigen zeggen in Nigeria een van de mannen gevonden achter de nepadvertenties. In de uitzending van vanavond laat hij zien hoe de politie van Nigeria de man heeft aangehouden.
De programmamaker wist via een list online contact te leggen met twee mannen die deel uitmaken van de bende achter de nepadvertenties. Een van hen bevond zich in Siberië, de ander in Benin City in Nigeria. Toen bleek dat de tweede persoon zich langere tijd op één locatie bevond, nam Van der Spek het vliegtuig om de man op te
sporen.
Een woordvoerder van Talpa prijst in een korte reactie de inspanningen van Van der Spek om de daders te achterhalen, maar beklemtoont ‘niet goed te kunnen beoordelen of dit ook echt een van de personen is achter de advertenties met John. Het zou wel kunnen.’
Hoger beroep
Facebook liet na de rechtszaak weten te overwegen in hoger beroep te gaan. Dat het bedrijf de informatie aan John de Mol heeft gegeven, betekent echter niet dat Facebook hier al een besluit in heeft genomen, laat een woordvoerder desgevraagd weten. ,,Wat ons betreft zijn er geen updates over de zaak te melden", stelt ze.
Cloaking
Eerder benadrukte Facebook al tal van maatregelen te nemen tegen misleidende advertenties, van verbeterde automatische detectie vooraf tot striktere handhaving bij overtredingen achteraf. Dat is niet makkelijk omdat de oplichters vaak vanuit het buitenland werken, steeds wisselen van website, en zich online ‘vermommen’ - cloaking heet de techniek waarmee advertentiemakers stiekem naar andere websites verwijzen, zodat ze buiten het zicht van de digitale detectiemechanismen blijven.
Mede daarom start het bedrijf in Nederland deze maand met een test om misleidende advertenties makkelijk te rapporteren: ,,We kunnen niet elke misleidende advertentie tegenhouden”, schreef Facebookmanager Arno Lubrun in een ingezonden artikel. ,,Maar we werken er hard aan en worden er elke dag beter in.” Het advertentiesysteem van Facebook is vrijwel volledig geautomatiseerd, het bedrijf verdient daar vorstelijk mee. Alleen dit jaar noteert het platform ruim 45 miljard dollar aan advertentie-inkomsten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast. -
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
PREMIUMUPDATE / video
De Mol wint van Facebook: bitcoin-vonnis zet platform voor het blok
Facebook moet misleidende bitcoin-advertenties met BN’ers aanpakken. Het platform kan zich niet verschuilen achter de rol van ‘neutraal doorgeefluik’, zo oordeelde de rechtbank van Amsterdam vanmiddag in een uitspraak met potentieel ingrijpende gevolgen voor social mediabedrijven. ‘Ze kunnen er wèl wat aan doen’. -
Halina Reijn krijgt coronaprik in New York: ‘Ongelofelijk goed georganiseerd’
Halina Reijn heeft zich in New York laten vaccineren tegen het coronavirus. De actrice, die in de Amerikaanse stad verblijft vanwege werk, was onder de indruk van hoe goed het daar is geregeld, schrijft ze op Instagram. -
Margje Fikse en Kefah Allush terug in de zomer bij Op1
Margje Fikse en Kefah Allush keren deze zomer terug als presentatieduo bij Op1. Het tweetal van de EO dat vorig jaar ook aan tafel zat bij de talkshow, neemt de honneurs waar van Tijs van den Brink en Giovanca Ostiana, zo bevestigt de EO.
-
Oproep: laat je muzikale verhaal tekenen door cartoonist Gerrit de Jager
Welk liedje roept herinneringen op? In de aanloop naar de verschijning van zijn beeldroman Songlife, waarin hij zijn leven in liedjes uittekent, stelt Gerrit de Jager elke week een lezer centraal met plaat én verhaal. De cartoonist trapt zelf af met I was a fool to care van James Taylor. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
Kees van der Spek stuit in Nigeria op bitcoin-oplichter John de Mol
Misdaadjournalist Kees van der Spek heeft voor zijn RTL-programma Oplichters aangepakt in Nigeria een van de mannen gevonden achter de nepadvertenties waarin BN'ers bitcoinproducten lijken aan te prijzen. In de uitzending van morgenavond op RTL 5 laat hij zien hoe de politie van Nigeria de man heeft aangehouden, maakte Van der Spek vandaag bekend.