Volledig scherm
© anp

Freek geeft in nieuwe show zijn imposante oeuvre extra dimensie

recensieEigenlijk zou Freek de Jonge (70) een voorstelling maken over zijn vroegere podiumwederhelft Bram Vermeulen. Hij zou het verhaal vertellen van hun opkomst als Neerlands Hoop én hun door De Jonge ingeluide ondergang. En de liedjes zingen die Vermeulen componeerde nadat hij als bedrogen minnares achterbleef en Freek solo successen vierde.

Cabaret

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    Als je me nu nog niet kent

Maar begin juli volgde een kort bericht: De Jonge zag af van het programma De Wedstrijd vanwege 'omstandigheden van persoonlijke aard'. De theaterzalen waren echter reeds geboekt. Dus schreef De Jonge simpelweg een nieuwe show: Als je me nu nog niet kent, een collage van (oude) liedjes en actuele conferences. Die houdt uiteindelijk het prettige midden tussen een haarscherpe analyse van de Nederlandse identiteit en een knap verpakte haastklus.

De voorstelling mist de ingenieuze samenhang die De Jonge etaleerde in zijn recente werkstukken Circus Kribbe en Neven, maar biedt bij vlagen Freek op zijn best. In het korte eerbetoon aan Bram bijvoorbeeld. Ingeleid door een bluesy versie van Neerlands Hoops We vechten tegen de bierkaai uit 1978 excelleert Freek in de beschrijving van de twee angry young men, die op weg naar een Alkmaars podium een uit graniet gehouwen koffiedame op hun pad vinden. Even ziet de toeschouwer ze daar echt lopen: de eindtwintigers Bram en Freek, klaar om de cabaretwereld te veranderen. Maar dat de twee zo vooruitstrevend waren is een mythe, vindt Freek. 'Wij gingen niet zo snel. De rest stond stil.'

Als Freek het afgelopen decennium iets heeft toegevoegd aan zijn repertoire, dan is het relativeringsvermogen. Soepel wijst hij op zijn eigen worsteling met het verschil tussen imago en identiteit, om daarna ons eigen land op dezelfde weegschaal te leggen. Hilarisch schrijnend is zijn monoloog als picknickende vrouw op een viaduct boven de rouwstoet van MH17-slachtoffers. Zij voelt zich nauw betrokken, want haar buurvrouw bracht op de rampdag ook iemand naar Schiphol. Voor een vlucht naar Canada. Zo weet Freek de staat van het land nog steeds perfect te vangen in een - ruim 2 uur durende! - krachttoer en geeft hij zijn al meer dan imposante oeuvre nieuwe diepte.

Gezien: 4-11, Theater De Veste in Delft.
Tournee: t/m 1-5-2015.