Volledig scherm
Suzanne Kunzeler © BNN/VARA/ANP

Geplaagde jongerenzender NPO3 is weer fris en hot

Langzaam kruipt de geplaagde jongerenzender NPO 3 uit een donkere tunnel. Het gekozen beleid met meer onderscheidende programma's en minder 'afgelikte boterhammen' betaalt zich eindelijk uit, meent netmanager Suzanne Kunzeler, die ook enkele nieuwe titels uit de doeken doet.

Op het kantoor van netmanager Suzanne Kunzeler van NPO 3 hangt een bord met de tekst: Make them think, make them laugh ('laat ze nadenken, maak ze aan het lachen'). Het is al enige tijd hét motto van de zender waaraan elk nieuw programma moet voldoen. ,,We moesten een nieuw beleid uitstippelen met meer titels die niet de zoveelste afgelikte boterham zijn. Je moet je telkens opnieuw afvragen: waarom zouden wij dit moeten uitzenden? Als er geen helder antwoord bestaat, moet je het ook niet willen. Het vasthouden aan die koers betaalt zich nu uit.''

NPO 3 kruipt langzaam maar zeker uit een kijkcijferdal. De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld, waarin bekende Nederlanders in duo's letterlijk het foute pad op gaan, scoort geregeld ruim 900.000 kijkers per aflevering, Mindf*ck met illusionist Victor Mids loopt al enige tijd met succes en de dramaserie Vechtershart met Waldemar Torenstra was een bescheiden hitje. Maar ook beproefde formules als Rambam doen het beter. En het humoristische late night-programma Zondag met Lubach noteert ineens cijfers boven het half miljoen.

Hoog tijd
Het werd hoog tijd. De publieke zender die zich richt op de doelgroep 20 tot 34 jaar verloor veel publiek na de verhuizing van succesnummer De Wereld Draait Door, begin 2014, naar vlaggenschip NPO 1. Vervolgens moest het derde net ook nog de Champions League afstaan aan SBS 6. De cijfers zakten in, met als dieptepunten de dagelijkse jongerenseries StartUp en 4JIM. In politiek Den Haag kwam zelfs het bestaansrecht van de zender heel even ter sprake.

,,We hebben best wat te verduren gehad,'' zegt Kunzeler. ,,NPO 3 is de kraamkamer van het publieke bestel en levert verreweg de meeste nieuwe titels en talenten. Dat is tevens onze achilleshiel, want je loopt voortdurend het risico dat iets niet aanslaat. Daarnaast: over Alpacas (de nieuwe Lama's, red.) was ik niet geheel tevreden, maar het hoort wel echt bij ons. Dus hebben we omroep BNN-VARA gevraagd het wat scherper en korter te maken en geven we het later dit jaar toch een tweede kans. Daarvoor zijn we ook de publieke omroep.''

Duwtje
In tv-land kan een handjevol successen een complete zender in de lift zetten, weet Kunzeler. Maar nog lang niet alles loopt op rolletjes. Zo kan de vooravond van NPO 3 wel een duwtje gebruiken. Jan Rijdt Rond, de onofficiële opvolger van Man Bijt Hond, scoort vaak nog geen 100.000 kijkers. 'Te weinig', zegt ook Kunzeler die nog geen antwoord heeft op de vraag of het programma blijft bestaan. ,,Daar gaan we over in gesprek.''

Wel wacht de NPO 3-kijker dit jaar nog genoeg nieuws. Zoals de dramaseries Project Orpheus over artsen die zichzelf en elkaar onderwerpen aan levensgevaarlijke experimenten en Catch, losjes gebaseerd op de rooftocht van 'de Nederlandse Bonnie en Clyde'. Verder komt Jessica Villerius met een nieuwe documentairereeks, krijgt de komische serie Missie Aarde een nieuw seizoen, kunnen we meer varianten verwachten op De Nationale IQ Test en komt er een Nederlandse versie van het Britse 50 Ways to Kill Your Mother waarin bekende Nederlanders met hun moeders halsbrekende toeren uithalen zoals parachutespringen.

De kijkers keren langzaam terug, maar voor hoelang? Jongeren kijken toch vooral video on demand en online? Kunzeler wijst op het aantal unieke bezoekers van npo3.nl vorige maand: 1,7 miljoen. ,,Dat is echt héél veel. Maar je ziet óók dat onze doelgroep weer meer tv gaat kijken. Televisie blijft echt belangrijk.''