'Héééy biertje?! moet Gouden Loeki Aller Tijden winnen'

Als het aan onze lezers ligt wint de Heineken-commercial Der Rudi de STER Gouden Loeki Aller Tijden. Onder andere de welbekende kreet 'Héééy biertje?!' heeft er voor gezorgd dat het tv-spotje kans maakt op de gerenommeerde prijs. Wij spraken de breinen achter de reclameklassieker.

Heineken: 'Een enorme eer'
Bram Westenbrink, marketingdirecteur: ,,Het is een enorme eer dat Heineken met twee commercials genomineerd is voor de STER Gouden Loeki Aller Tijden. Ondanks dat ze al jaren oud zijn, kent iedereen ze nog steeds. Het bevestigt weer dat creativiteit en het bouwen van merken een zeer sterke combinatie is. Televisiecommercials blijven onverminderd belangrijk voor ons merk, en deze nominaties zetten weer aan om nog meer mooie dingen te maken."

Het zal niet de eerste prijs zijn die de reclamekoningen winnen. Vorig jaar werden Diederick Koopal en Cor den Boer benoemd tot VEA-Legends.
Volledig scherm
Het zal niet de eerste prijs zijn die de reclamekoningen winnen. Vorig jaar werden Diederick Koopal en Cor den Boer benoemd tot VEA-Legends. © VEA
Quote

500 bier ja. Dit kwam er niet bepaald in het Duits uit, hij zei fivehun­dert. We vonden het zo grappig dat we het erin hebben gelaten

Cor den Boer, voormalig reclame-maker
Volledig scherm
© AD

Wie kent hem niet? Het reclame-icoon Rudi, die transformeert van stoffige geitenhoeder op een zonnige zomerdag tot gladde ski-leraar die 500 bier bestelt aan de bar bij de après-ski zodra de eerste sneeuwvlokken vallen.

Uit een peiling onder bijna 7.000 lezers blijkt dat Der Rudi de grote winnaar is van de 12 genomineerden. Maar liefst 14 procent kiest voor de Heineken-commercial, gevolgd door die van Rolo waarin een jongetje een koekje van eigen deeg krijgt omdat hij een olifant heeft gepest. Deze kan op 12 procent van de stemmen rekenen.

Macho skileraar
Het verzinnen van de Der Rudi-campagne, al weer 13 jaar geleden, ging niet over één nacht ijs, vertelt Cor den Boer (56), een van de makers en oprichters van reclameburau NEBOKO. ,,Een van de eerste ideëen was een macho skileraar die zich de koning van de wereld voelt en in de kroeg alle vrouwelijke aandacht steelt. Dat is toch het beeld dat veel Nederlanders hebben van een skileraar. Dit hebben we uiteindelijk verder uitgediept en zo werd onze Rudi geboren.''

Er gingen maanden overheen voordat er een definitief akkoord kwam, zo vertelt reclamecompagnon Diederick Koopal (52). Even werd het 'superspannend' omdat de geitenhoeder-scène geschoten moest worden op een sneeuwloze berg. ,,We hadden drie webcams geplaatst in bekende wintersportgebieden en in november begon er al sneeuw te vallen. We moesten bijna uitwijken naar Chili om een berg te vinden zonder sneeuw, maar daar zien de geiten er heel anders uit''.

Gelukkig was filmen in Zuid-Tirol, Italië nog wel een optie. ,,De dag na de opnames begon ook hier sneeuw te vallen, dus we hebben wel geluk gehad.''

Rudi
Dat acteur Olaf Malmberg geknipt was voor de rol, bleek al op de auditiedag in 2000. De reclamegoeroes keken elkaar aan en wisten direct: dit is hem. ,,We zochten een David Hasselhofftype met een foute kuif,'' aldus Koopal.

Malmberg kreeg het rode foute skipak dat hij droeg in de commercial mee als souvenir. Daar wist de acteur wel raad mee en buitte het succes uit. Jarenlang opende 'Rudi' de bar op menig après skifeest en bruiloft met de kreet 'Héééy biertje?!' en een zelfgeschreven liedje. De website om Rudi te boeken bestaat zelfs nog steeds.

Héééy biertje?!
De beroemde uitspraak vertegenwoordigt hoe mannen hun gevoelens uitdrukken, vertelt Den Boer. ,,Is je relatie uit of je hond dood? Mannen stellen elkaar gerust met de vraag: 'Biertje?' Het wordt niet alleen nu nog in de kroeg gezegd, het is waarschijnlijk ook al miljarden keren gezegd vóór die reclame. Het is fantastisch dat wij er een merk aan hebben gekoppeld.'' Wat niet helemaal volgens het script verliep was de uitspraak: '500 bier ja'. Den Boer: ,,Dit kwam er niet bepaald in het Duits uit, hij zei fivehundert. We vonden het zo grappig dat we het erin hebben gelaten.''

Naast Der Rudi is ook de Heineken-commercial The Walking Fridge een van de 12 kanshebbers om de Gouden Loeki Aller Tijden in de wacht te slepen op 25 november. Den Boer kwam op het idee voor deze reclame, omdat hij zelf midden in een verbouwing zat. ,,Mijn vrouw liet haar inloopkast zien aan vriendinnen en toen ik kreten als: 'oh wat mooi, ook allemaal op kleur' hoorde wist ik wat mij te doen stond.'' Koopal verdubbelt ook zijn kansen omdat zijn Rolo-reclame tot de genomineerden behoort. Toch zijn de creatievelingen niet uit op winst. ,,Als we winnen is dat leuk en zullen we dat zeker vieren, maar we zijn al blij dat we als winnaar uit de bus komen bij de AD-peiling'', aldus een nuchtere Koopal.

De heren, nu beiden niet meer werkzaam in de reclamewereld, speelden met hun commercials graag in op situaties die voor veel mensen herkenbaar zijn en laten humoristische typetjes de boodschap brengen. Zo ook bij Cup a Soups John de manager en AH-supermarktmanager Van Dalen. Deze komen ook uit de creatieve koker van het reclamebureau TBWA\NEBOKO.