Volledig scherm
Jacques d' Ancona met partner Hans. © Daniel Kroll

Jacques d'Ancona: Als ik niet meer scherp ben, dan stop ik

interviewJacques d'Ancona mag dan bijna de tachtig aantikken, hij recenseert nog meer dan twee keer per week voor de krant. Aan twee producties zal hij zijn handen niet branden: de musical die in de maak is over zijn eigen leven en De Nieuwe Kleren van de Keizer, het debuut van zijn partner Hans Langhout.

Quote

Ik krijg het al nauwelijks voor elkaar dat hij een weekje op vakantie wil

Hans Langhout

Hans Langhout (49) schaterlacht als hem de vraag wordt gesteld of hij iets merkt van het leeftijdsverschil tussen hem en Jacques d'Ancona (79). ,,Ik sta er nooit bij stil. Hij is heel jong van geest. Hij loopt als een opgevoerde kievit, met het blote oog kun je hem niet volgen.''

En dat is te merken. Hij, befaamd als de strenge juryvoorzitter van de Soundmixshow (tussen 1985 en 2002 op tv), veert op en beent naar de bar wanneer tijdens het interview een bestelling lang op zich laat wachten. Rust in zijn kont, dat heeft Jacques ('spreek me aan met je') bepaald niet. Hans evenmin, die besloot na 800 keer als Koning Koos in kindervoorstelling Het Zandkasteel tot een carrièrestap naar producent. Zijn voorstelling De Nieuwe Kleren van de Keizer is net in première gegaan.

Hans, je hebt een zeer kritische partner, Jacques schrijft voor het Dagblad van het Noorden zo'n 120 recensies per jaar. Is het niet eng om dan zelf met een productie te komen?
Hans: ,,Daar heb ik toch alleen maar profijt van? Hij heeft zich er overigens niet veel tegenaan bemoeid, tenzij ik erom vroeg. Dan kwam de befaamde rode pen op tafel.
,,Ik vertelde Jacques van mijn ambitie om zelf te produceren en die verzuchtte: lieverd, doe dat nou toch niet, blijf toch lekker spelen.''

Waarom?
Jacques: ,,Uit een soort van 'dit is wat je hebt'. Maar ik sta erachter, zijn creativiteit is een grote sprankeling. Hij doet alles zelf. Van kostuumontwerp tot het schrijven van het script. Heel knap, maar ik moet er niet aan denken.''

Hun agenda's gaan nauwelijks samen. Jacques geeft naast zijn werk als recensent lezingen, is dagvoorzitter en coacht jonge scheidsrechters ­- D'Ancona was zelf 22 jaar lang KNVB-scheidsrechter. ,,Nu nog staat hij elk weekend in Schubbenkutterveen te coachen'', zegt Hans.
,,We komen elkaar soms tegen op de snelweg'', grapt Jacques. ,,Aan het begin van de week leggen we de agenda's naast elkaar. Wanneer eten we samen?'' Hans: ,,Als ik repeteer in Amsterdam, ga ik niet op en neer naar Groningen, waar we wonen. We bellen dan elke dag om bij te praten.''

Maar Jacques, heb je nooit het gevoel: nu ga ik eens fijn van mijn vrije tijd genieten?
Jacques: ,,Nee, nee, nee.''
Hans: ,,Ik krijg het al nauwelijks voor elkaar dat hij een weekje op vakantie wil. Hij heeft veel moeite om een kruis in zijn agenda te zetten. Want: er kan werk komen, en werk gaat altijd voor.''

Er zijn veel mensen die juist uitkijken naar hun pensioen.
Jacques: ,,De voorwaarde is dat Hans mij scherp houdt. Als ik dat niet meer ben, dan stop ik.''

Volgend jaar, de avond voor je 80 wordt, komt er een musical over jouw leven. Hoe voelt dat?
Jacques: ,,Het is weerzinwekkend interessant.''
Hans: ,,Jacques heeft  de producent steeds afgeraden om het te gaan doen. Wie komt er nou naar Jacques d'Ancona kijken?''
Jacques: ,,Ik ben het niet waard.''
Hans: ,,Ik zei: hoe eervol is het? De meesten zijn dood voor ze een musical krijgen.''
Jacques: ,,Ik ben een professional: als zij het willen, laat ik ze gaan. Ik wil het script niet vooraf lezen, daar kun je alleen maar ongelukkig van worden. Het is nooit zo als je het zelf had bedacht. Ik heb overigens de voorwaarde gegeven dat mocht ik van ­tevoren zijn doodgegaan, ze het wel moeten uitvoeren.''
En dan: ,,Mocht ik er nog wel zijn, dan ga ik het sowieso niet recenseren. Net zoals ik geen van Hans' voorstellingen recenseer. Daar krijg je gelazer van.''

In De Nieuwe Kleren van de Keizer reist tot en met maart langs theaters in heel Nederland.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

  • Lidl (20%)
  • AH (4%)
  • Jumbo (31%)
  • Plus (11%)
  • Calvé pindakaas (7%)
  • Heineken (3%)
  • Staatsloterij (16%)
  • Dierenbescherming (5%)
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei (2%)
  • McDonald's (2%)
29403 stemmen