Jamai steunt ‘frontlinie’ met speciale orkestcover Avicii: ‘Heel veel respect’

videoJamai Loman (33) heeft een bijzonder nummer opgenomen om mensen in de ‘frontlinie’ te steunen tijdens de coronacrisis. Samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest maakte hij op afstand een nieuwe versie van Avicii’s wereldhit Wake Me Up. In de clip houden de muzikanten briefjes omhoog voor bijvoorbeeld zorgpersoneel. ,,Ik hoop dat dit terechtkomt bij de mensen die het nodig hebben.’’

De zanger merkt het dagelijks: muziek kan in zware tijden helend werken. Zijn bijna 90.000 volgers op Instagram konden de afgelopen tijd verzoeknummers indienen, die Jamai met de piano coverde. ‘Kippenvel’, stond er vaak te lezen in de talloze reacties.

Lees door onder de cover van Ik heb je lief:

Aangevraagd door @michael.pronk voor zijn ouders in Frankrijk. Deze song is heel veel aangevraagd dus deel het met diegene die je liefhebt. ❤️ #watmoetikvoorjezingen #thuismetrtl

1,736 Likes, 201 Comments - Jamai (@jamailoman) on Instagram: "Aangevraagd door @michael.pronk voor zijn ouders in Frankrijk. Deze song is heel veel aangevraagd..."

In zijn agenda stond eigenlijk een samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Samen met de RTL-presentator zouden de muzikanten songfestivalhits bewerken voor een speciaal concert, dat vanwege corona niet doorgaat. Maar juist nu is muziek nodig, voelden beide partijen. En dus namen de topmuzikanten thuis voor de webcam hun instrumenten ter hand om samen met Jamai Wake Me Up te vertolken.

,,Ik hoop dat het een pleister is’’, zegt Jamai. Hij zou het prettig vinden als het nummer terechtkomt bij ‘de mensen die het nodig hebben’. ,,De mensen in de frontlinie. Personeel in de zorg, maar ook de vrachtwagenchauffeurs die nu ons eten naar de supermarkten brengen. Die zorgen dat de bakkers kunnen bakken. Daar heb ik heel veel respect voor.’’

Jamai in de clip bij Wake Me Up.
Volledig scherm
Jamai in de clip bij Wake Me Up. © Rotterdams Philharmonisch Orkest

Hokjes

Loman vindt de popsamenwerking een dappere zet van het orkest. ,,Sommige orkesten houden erg vast aan tradities; qua genres, qua locaties om op te treden. Dit initiatief gaat voorbij aan alle hokjes. Deze muziek is voor iederéén toegankelijk.’’

De orkestmuziek bleek eerder al een snaar te raken tijdens de coronacrisis. Onlangs deelde het Rotterdamse orkest een filmpje van een thuis opgenomen versie van Symfonie Nr. 9 van Beethoven, die inmiddels ruim 2,6 miljoen keer is bekeken. ,,Ik ben vereerd om mee te doen aan de nieuwe video’’, zegt Jamai. ,,De orkestmuzikanten zijn enorm perfectionistisch, maar je hoort niet eens dat dit in huiskamers is gespeeld.’’

De keuze voor het lied was snel gemaakt. Jamai verwijst naar de tekst, met passages als Feeling my way through the darkness (...) wake me up when it’s all over. ,,Die tekst blijft actueel en toepasselijk. En het nummer blijft overeind, of je het nu alleen met de piano of met een heel orkest doet.’’

Bekijk de thuisversie van Symfonie Nr. 9 van het orkest, lees daaronder verder:

Blijf binnen

In de clip houdt Jamai een briefje omhoog met de tekst ‘Hou vol’. ,,Die is echt voor iedereen, frontlinie of niet. Voor mensen in schrijnende situaties bijvoorbeeld. Je zult maar 75 jaar zijn en nu alleen zitten omdat je geen bezoek mag ontvangen. Maar ook voor jongeren, die er soms misschien wat makkelijker over denken. Blijf binnen, allemaal. Hou vol!’’

Bekijk al onze video’s over het coronavirus:

  1. Ryanne van Dorst oogst lof na Gevaarlijkste Wegen met timide Famke Louise

    Ryanne van Dorst oogst lof na Gevaarlijk­ste Wegen met timide Famke Louise

    Een groter contrast qua persoonlijkheden heeft er waarschijnlijk nog nooit in de auto gezeten bij het programma Gevaarlijkste Wegen van de Wereld. Een opvallend timide Famke Louise nam tijdens een roadtrip door Rwanda plaats naast de uitgesproken Ryanne van Dorst. Het grote verschil in karakters zorgde ook voor reuring online, het reisprogramma was zelfs even trending topic op Twitter. ‘Kunnen we Ryanne niet de standaard bijrijder van Gevaarlijkste Wegen maken?’