Jort Kelder: Is massale bedrijfssterfte officieel overheidsbeleid? Ik dacht het niet
Zijn woordkeuze mag cru geweest zijn, maar Jort Kelder neemt er een dag later niets van terug. De journalist/presentator kreeg veel over zich heen toen hij in een radio-interview sprak van het redden van ‘te dikke 80-plussers die gerookt hebben’. ,,We leven in hysterische tijden waarin rationele gedachten niet welkom zijn. Het zij zo.’’
Delen per e-mail
Omdat hij momenteel het grootste deel van zijn tijd op Terschelling verblijft, sprak Jort Kelder met Omrop Fryslân, dat het vraaggesprek van bijna negen minuten donderdag online zette. Kelder vertelde over het pendelen tussen Terschelling en Amsterdam, maar kwam ook te spreken over de impact van de coronamaatregelen op de Nederlandse economie. ,,Hoeveel economische schade is het redden van mensen die daarna waarschijnlijk binnen twee jaar dood waren gegaan waard? Laten we wel wezen, we zijn 80-plussers die te dik zijn en gerookt hebben aan het redden. Dat klinkt vrij hard, maar het is statistisch wel wat er gaande is.’’
Ik heb nergens gesuggereerd dat ik oude, dikke mannen wil doden
Kelder wil een dag later wel iets verduidelijken: ,,Ik heb nergens gesuggereerd dat ik oude, dikke mannen wil doden. Laten we vooral goed voor hen zorgen, maar laten we ook kijken naar de economie. Dat is het punt dat ik wil maken, al mag dat blijkbaar niet gezegd worden. We denken nu alleen aan gezondheid, gaat dat altijd boven economie? Volgens mij moet het naast elkaar bestaan. Als we zo door gaan, komt er een crisis aan zoals in de jaren 30 en gaan duizenden bedrijven kapot. Is massale bedrijfssterfte officieel overheidsbeleid? Ik dacht het niet.’’
,,Dat ik de twitterbagger over me uitgestort krijg vind ik niet erg, ik lees het niet. Ik krijg wel heel veel bijval en niet alleen van ondernemers, ook van artsen. Je kunt goed voor mensen zorgen en tegelijkertijd toch je economie niet om zeep helpen, dat hebben meerdere landen in Zuidoost-Azië recent bewezen. We hoeven dus niet het wiel opnieuw uit te vinden. Het is gewoon een kwestie van het intelligent aanpakken. En dat is geen harde oplossing, maar het is er wel één die rekening houdt met meerdere belangen.’’
Bekijk hieronder al onze video’s over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Cabaret op SBS 6 schot in de roos: Brigitte Kaandorp scoort dik een miljoen kijkers
Cabaret op SBS 6 is nu al een groot succes te noemen. De voorstelling Eh… van Brigitte Kaandorp trok gisteren dik 1 miljoen kijkers naar de tv-zender toe. Prima cijfers recht tegenover kijkcijferknaller Wie is de Mol? op NPO 1, dat goed is voor bijna 2,6 miljoen belangstellenden. Op social media heerste ook enthousiasme: ,,Eindelijk weer eens lekker lachen", schrijft Jan de Hoop. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg. -
‘Terror Theo’ over vrijwillig vertrek uit Big Brother: Ik moest te veel toneelspelen
-
PREMIUM
De slimste fans ‘De Slimste Mens ging op pauze om te googelen: hadden flirterige Tijl Beckand en Melissa Drost soms een relatie?’
Geen winter zonder het olijke seniorenduo Philip en Maarten op NPO 2. Fans Gudo Tienhooven en Alexander van Eenennaam slaan geen aflevering over. Elke week blikken zij terug op De slimste mens.
-
Showbytes Gordon in blijde verwachting en Gerard heeft koude ballen
-
PREMIUM
interview Anita Witzier niet direct enthousiast over Nieuwe Boeren: ‘Mensen hakten op elkaar in’
-
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt.