Volledig scherm
© PR

K3 wil kleuterfans niet meer verleiden met snoep en chips

UpdateHet Vlaamse entertainmentbedrijf Studio 100 lijkt gehoor te geven aan de dringende oproep van onder meer de Consumentenbond, diëtisten en kinderartsen om in de toekomst geen afbeeldingen van kleuterpoptrio K3 meer op snoep- en snacksverpakkingen te zetten. ,,We gaan kijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van veranderende inzichten op het vlak van voeding'', stelt het bedrijf dinsdag.

Volgens Studio 100 volgt het bedrijf altijd nauwgezet de richtlijnen van de overheid. Of alle verpakkingen met daarop de meiden van K3 en Kabouter Plop en Mega Mindy binnenkort uit de schappen verdwijnen is niet bekend. ,,Er wordt over nagedacht en aan gewerkt.''

Het merk K3 is in woord en beeld te vinden op diverse eet- en drinkproducten zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band).

Met de aankondiging dat het beleid mogelijk zal veranderen, komt Studio 100 tegemoet aan een dringend verzoek van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen. Zij hebben zich verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing (ASK).  ASK riep het Vlaams-Nederlandse kleuterpoptrio K3 eerder deze week op voortaan geen reclame meer te maken voor producten die slecht zijn voor kinderen, zoals chips, koek, ijs en zoetigheid.

IJsjes
Rond K3 bestaat volgens ASK waanzinnig veel merchandising zoals speelgoed en de afbeeldingen van de dames staat ook op zaken als broodtrommels, drinkbekers en verpakkingen van koekjes, ijs en snacks. Met name die verpakkingen zijn ASK een doorn in het oog. ,,De jonge fans zien die 'onweerstaanbare', veelal ongezonde producten - met daarop de altijd vrolijk kijkende K3-meiden - in de winkels liggen en smeken hun ouders die te kopen. Voor vaders en moeder is het op zo'n moment lastig om nee te zeggen'', aldus Babs Van der Staak van de Consumentenbond. ,,Die zitten ook niet te wachten op deze vorm van marketing.''

De ASK vindt het anno 2016 not done dat fabrikanten en ook artiesten op deze manier reclame voor etenswaren en zichzelf maken. ,,In Nederland is een op de zeven kinderen te dik en daarnaast kampen 300.000 kinderen met ernstig overgewicht. Het wordt echt tijd dat bij voorbeeld Studio 100 (het entertainmentbedrijf achter K3, red.) en fabrikanten eens wakker worden geschud.''

Poll

De perfecte songfestivalpresentator is:

De perfecte songfestivalpresentator is:

  • Jan Smit (19%)
  • Eva Jinek (10%)
  • Chantal Janzen (24%)
  • Martijn Krabbé (9%)
  • Cornald Maas (3%)
  • Paul de Leeuw (5%)
  • Linda de Mol (5%)
  • Doutzen Kroes (10%)
  • Humberto Tan (9%)
  • Romy Monteiro (5%)
65963 stemmen