Volledig scherm
© PR

Kwaliteitsfilms op Festival van Venetië duren vaak te lang

Volgens de legendarische regisseur Alfred Hitchcock mag een speelfilm nooit langer duren dan wat een menselijke blaas kan verdragen. Van die stelregel trekken de meeste regisseurs die met een competitiefilm op het filmfestival van Venetië zijn vertegenwoordigd zich helemaal niets aan.

Wie de komende maanden in de Nederlandse bioscopen de indrukwekkende reeks kwaliteitsfilms die deze week op het Lido in wereldpremière zijn gegaan wil bekijken moet over veel zitvlees beschikken.

Zo duurt de astronautenfilm First Man 135 minuten. Het venijnige kostuumdrama The Favourite houdt het op een keurige 120 minuten, maar de Mexicaanse Netflixproductie Roma zit weer op 135 minuten, evenals A Star is Born. Helemaal bont maakt het regisseur Luca Guadagnino van de psychologische horrorfilm Suspiria die 152 minuten van de kijker vergt, terwijl de oorspronkelijke film van Dario Argento uit 1977 toch aan een half uur minder voldoende had.

Recordhouder is de Duitse regisseur Florian Hecnkel von Donnersmarck (maker van Das Leben der Anderen) die niet alleen een lange naam heeft maar ook 188 minuten uittrekt om zijn politieke drama Werk Ohne Autor te vertellen. De zilveren medaille in deze race gaat naar de Brit Mike Leigh die voor zijn historische drama Peterloo 154 minuten nodig heeft.

Snijden

Het goede nieuws van deze lange kijksessies is dat deze films allemaal de moeite waard zijn.

,,Maar”, zo concludeert een doorgewinterde Britse filmjournalist, ,,de meeste regisseurs zijn te verliefd op hun eigen werk. Sommige films zouden nog beter zijn als zij in hun eigen vlees durfden te snijden.”

Regisseur Mike Leigh (Peterloo) kijkt daar heel anders tegenaan. ,,Stel dat ik een half uur zou verwijderen uit mijn film, dan zou de impact van mijn verhaal veel minder zijn. Over elk gebruikt shot is lang nagedacht. Gelukkig staat mijn producent Amazon achter mijn aanpak. Degenen die daar wel moeite mee hebben zijn bioscoopeigenaren. Die kunnen met lange films minder voorstellingen op een avond boeken. Maar daar heb ik als filmmaker weinig mee te maken.”