Lof voor Roosegaarde na weglopen bij College Tour

Op sociale media raken mensen niet uitgepraat over de geruchtmakende scène waarin pionier Daan Roosegaarde boos wegloopt uit de studio van College Tour. Presentator Twan Huys provoceerde de ontwerper met filmpjes waarin negatieve uitlatingen over Roosegaarde centraal staan. Marjolijn Kamphuis schreef een kritische column over de uitzending van vrijdag en krijgt veel bijval op Twitter.

Quote

Fuck you, je zit gewoon kijkcijfer­tjes te scoren. Ik laat me daar niet voor lenen. Punt.

Daan Roosegaarde tegen Twan Huys
Volledig scherm

,,Sterke analyse'', complimenteert een twitteraar. Radio-dj Coen Swijnenberg heeft ook niets dan lovende woorden voor de column die al bijna 200 keer gedeeld is. Marjolijn Kamphuis vindt het uiterst zorgwekkend hoe er in Nederland wordt omgegaan met unieke talenten zoals Roosegaarde. ,,Denk je dat Obama zelf verantwoordelijk was voor de invoering van het homohuwelijk in de VS? Of dat Steve Jobs ook maar één onderdeel ontworpen heeft aan de iPad?''

Negatieve kritiek
Voor diegenen die het gemist hebben: ontwerper Daan Roosegaarde krijgt in het tv-programma College Tour, waarvan de opnames dinsdag waren, drie fragmenten voor de kiezen. Tracy Metz, directeur van het John Adams Institute in Amsterdam, heeft vooral kritiek op zijn werk dat steeds meer "een showelement" bevat, en het feit dat hij "een society figuur aan het worden is". Vervolgens is het de beurt aan oud-studiegenoot Filemon Wesselink: ,,Bij Daan Roosegaarde draait alles om Daan Roosegaarde. Hij is een echte narcist."

Twan Huys liet vervolgens een filmpje zien, waarin professor Bob Orsem van de TU Delft stelt dat Roosegaarde goede sier maakt met uitvindingen die niet van hem zijn. De twee hebben samengewerkt aan de uitvinding Smog Free Tower. Het was voor de uitvinder de druppel. ,,Jezus. Wat zijn we aan het zeiken. Dat meen ik echt. Zullen we anders gewoon stoppen of zoiets, want ik vind dit een beetje zéikerig.''

Plaspauze
In overleg met zijn manager liep hij de studio uit voor een 'plaspauze'. ,,Normaal gesproken doe ik dit niet zo snel'', foeterde hij. ,,Er is hier iemand die zegt dat ik niks verzonnen heb en hij plakt er een plaatje op en that's it. Godverdomme."

Na achttien minuten kwam Roosegaarde terug 'maar alleen voor de studenten'. ,,Het is een opbouw van dingen. Ik vind de toon negatief. Dat kan prima, maar je zet wel een tendens. En ten tweede is het ook gewoon niet waar.''

Kijkcijfers

Maar daar bleef het voor Roosegaarde niet bij. ,,Wat me raakt is dat je mijn oprechtheid bevraagt. Daar heb ik een probleem mee. Dan denk ik: fuck you, je zit gewoon kijkcijfertjes te scoren. Ik laat me daar niet voor lenen. Punt. Dikke doei." Huys benadrukte dat het niet om de kijkcijfers gaat, maar om de interessante, journalistieke vraag wat van wie is en of het er toe doet. Uiteindelijk kan Roosegaarde zich daar wel in vinden en geeft alsnog antwoord. Kijker Kamphuis is stomverbaasd en ziet niets terug van wat ze normaal bij College Tour bespreken: ,,we horen niets over zijn inspiratiebronnen, zijn grote voorbeelden of dagelijkse werk''.

NPO voelde zich vrijdag genoodzaakt een verklaring te geven op hun website. ,,Tijdens de voorbereidingen van het gesprek met Daan Roosegaarde stuitte de redactie op een aantal vergelijkbare voorbeelden als dat van Ursem. Ook de mensen achter de Sustainable Dance Floor en de lichtgevende verf hebben kritiek op de manier waarop Roosegaarde zich in de media profileerde met die projecten. De redactie van College Tour vond het niet meer dan vanzelfsprekend om een van die opvattingen aan Roosegaarde zelf voor te leggen, zodat hij kon reageren op deze uitspraken.''

Maar is dat wel zo vanzelfsprekend?, vraagt Kamphuis zich af. ,,Zoals iemand op Twitter terecht opmerkt is het programma vooral bedoeld ter inspiratie en vermaak en niet om misstanden aan de kaak te stellen zoals bijvoorbeeld in Tegenlicht of Nieuwsuur gebruikelijk is. Als dat zo was geweest hadden de programmamakers ook best wel wat kritischer mogen zijn op knuffelcrimineel Willem Holleeder die in 2012 aanschoof in het programma.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement