Logo van het Eurovisie Songfestival.
Volledig scherm
Logo van het Eurovisie Songfestival. © ANP

Logo Eurovisie Songfestival valt in de prijzen

Het kleurrijke beeldmerk van het Eurovisie Songfestival is vanavond in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de European Design Awards. Het logo zelf, met daarin de kleuren van de vlaggen van 41 landen, won een Zilveren European Design Award.

Het logo is ook verwerkt op een tram in Rotterdam, een watertaxi, maar ook op T-shirts, mokken en tassen. Voor deze totale visuele vormgeving won het bureau Clever Franke de Gouden European Design Award.

Het winnende design staat symbool voor de viering van 65 jaar songfestival. De kleuren van de Nederlandse vlag zijn rechtsboven als eerste te zien, omdat Nederland in 1956 het eerste Eurovisiesongfestival mocht openen.

Het Eurovisie Songfestival zou in mei in Nederland worden georganiseerd, omdat Duncan Laurence er vorig jaar in Tel Aviv met de winst vandoor ging. Het evenement gaat dit jaar vanwege het coronavirus niet door en wordt vervangen door een eenmalige Eurovisie-uitzending Eurovision: Europe Shine A Light op 16 mei, de dag waarop de finale in Rotterdam Ahoy stond gepland. Tijdens de uitzending worden de 41 deelnemers van het geannuleerde songfestival in de spotlight gezet. Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit presenteren de show vanuit Hilversum.

Rotterdam wil in 2021 alsnog gaststad zijn van het Eurovisie Songfestival. Het is nu wachten op de omroepen in Hilversum, die volgende maand een besluit nemen.

De Nederlandse inzending, Jeangu Macrooy, stond er bij de wedkantoren al die tijd niet al te best voor. Sinds de release van zijn liedje Grow bleef hij hangen in de middenmoot. 

Jeangu Macrooy: ‘Het was met dit liedje of niet’: