Qmusic
Volledig scherm
PREMIUM
Qmusic © ANP Kippa

Marktleider, koploper... welk radiostation is nou echt het grootste?

Qmusic viert feest, want de zender is voor het eerst marktleider in de commerciële doelgroep luisteraars tussen de 20 en 49 jaar. Maar waarom is dat zo belangrijk? Radio 2 is immers koploper als je iedereen boven de 10 jaar meerekent. Vijf vragen aan radiodocent Sieb Kroeske.

Radio 2 staat in de nieuwste lijst met luistercijfers van de radio bovenaan, maar Qmusic ook. Hoe zit dat?
,,Radio 2 staat bovenaan als je alle doelgroepen meetelt. Dat zijn alle luisteraars van 10 jaar en ouder. Qmusic is koploper wanneer je alleen kijkt naar luisteraars tussen 20 en 49 jaar. In de lijst 10+ staat Qmusic met Radio 538 op de gedeelde derde plaats. Radio 2 heeft daar een marktaandeel van 13,4 procent, Radio 10 staat tweede met 10,8 procent. Het grappige is dat commerciële zenders allemaal jubelende persberichten uitsturen. Zo meldde Radio 10 vanochtend al dat zij de grootste commerciële zender van Nederland zijn. Dat klopt als je de lijst 10+ hanteert. De radiocijfers worden gemeten in een stuk of zeven aparte leeftijdsgroepen, zo krijg je die vele doelgroepen. Commerciële zenders buitelen elke keer met persberichten over elkaar heen als de nieuwste luistercijfers bekend zijn. Ze willen allemaal doen geloven dat ze de winnaar zijn en kiezen dan de doelgroep die hen het best uitkomt.’’