Volledig scherm
PREMIUM
James Hetfield © Getty Images

Metallica: gelouterd van de divan

Dat Metallica maandag en woensdag in goede harmonie in de Amsterdamse Ziggo Dome aantreedt voor twee uitverkochte concerten, blijft een van de grootste wonderen uit de rock. De band overwon alcoholverslaving, de dood van een bandlid en een publieke groepstherapiesessie.

Het is een nacht in september 1986 en Metallica raast in een tourbus door Zweden op weg naar een optreden in Denemarken. De vier bandleden slapen als de bus van de weg raakt, omslaat en verandert in een hoop verwrongen staal. Gitarist Kirk Hammett, die een spelletje kaart om de beste slaapplaats aan boord heeft verloren van bassist Cliff Burton, bevindt zich midden in de ravage, maar is redelijk ongedeerd. Hij kruipt door de nooduitgang in het dak naar buiten en ziet onder het wrak de benen van Burton. De bassist was op slag dood.

De klap van het ongeluk en het overlijden van Burton breken Metallica niet. Sterker: als vervanger Jason Newsted is gerekruteerd, zet de band uit Californië nog standvastiger koers richting de mainstream. Het succesrijke album Master of Puppets was net voor de crash uitgekomen. In de nieuwe samenstelling levert de band twee jaar later de plaat …And Justice for All af, met daarop het monumentale rockepos One. In 1991 volgt het inmiddels fameuze Black Album, waarmee Metallica een echte stadionformatie wordt.

Die status heeft de band nog steeds. De twee concerten in de Amsterdamse Ziggo Dome (17.000 bezoekers) waren binnen een uur uitverkocht. Ze horen bij het album
Hardwired… to Self-Destruct, dat in ons land in november vorig jaar de eerste plek in de album top 100 haalde. Het tweede deel van de titel slaat nu eens niet op de huidige conditie van het kwartet. Metallica lijkt in zijn 36ste levensjaar juist vitaler dan ooit. En dat is een prestatie voor een band die een aantal keer akelig dicht bij zelfvernietiging was.

poll

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

  • Lidl (20%)
  • AH (4%)
  • Jumbo (31%)
  • Plus (11%)
  • Calvé pindakaas (7%)
  • Heineken (3%)
  • Staatsloterij (16%)
  • Dierenbescherming (5%)
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei (2%)
  • McDonald's (2%)
29415 stemmen