Volledig scherm
Feyenoord is de winnaar van de eerste prijs van het seizoen. Tonny Vilhena tilt de schaal omhoog. © Pim Ras Fotografie

Minder kijkers voor Johan Cruijff Schaal op FOX

Zeker 750.000 kijkers zagen zaterdagavond hoe Feyenoord de Johan Cruijff Schaal veroverde. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO). FOX zond de wedstrijd tegen PSV, die werd besloten door penalty's, uit op zowel het betaalkanaal (523.000 kijkers) en de eigen gratis zender (215.000). Nog eens 24.000 mensen keken live via de FOX Sports GO-app. 

Dat is wel minder dan vorig jaar. In 2017 zond SBS 6 nog het slotduel uit, toen goed voor 999.000 kijkers. Het jaar dáárvoor, trok de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal nog een publiek van 1,7 miljoen mensen. Dat was dan ook de best bekeken Schaal-match sinds 2006. 

Het verslag van de Canal Parade tijdens Pride Amsterdam wist vanaf 22.00 uur 406.000 kijkers te boeien. Dit jaar deden Rik van de Westelaken en Ellie Lust verslag van de botenparade .

NPO 1, het vlaggenschip van de publieke omroep, was zaterdagavond het meest in trek en noteerde een marktaandeel van 15 procent in de avond. Dat was vooral dankzij Animal Crackers en Mindf*ck (met respectievelijk 926.000 en 795.000 kijkers). Vervolgens was de dramaserie Delicious goed voor 430.000 kijkers.

Na NPO 1 was RTL 4 het mest in trek (12 procent marktaandeel). Op die zender zagen 542.000 mensen Ik Hou van Holland en 604.000 mensen de spelshow Het Zijn Net Mensen. NPO 2 was de nummer 3 die avond dankzij een aflevering van The Bridge (467.000 kijkers).