Volledig scherm
Het logo van NLZiet. © NLZiet

'NPO en commerciële zenders moeten samenwerken voor het te laat is'

NPO, RTL en SBS moeten intensief samenwerken, willen ze nog het hoofd kunnen bieden aan onlinegiganten als Netflix en YouTube. Daarom moet de gezamenlijke streamingdienst NLZIET veel beter gepromoot worden. Pas daar desnoods de Mediawet voor aan, zo luidt het advies van een bezorgde Raad voor Cultuur in een rapport dat volgende week wordt gepresenteerd.

Quote

De raad vindt het van groot belang dat de NPO de wettelijke ruimte krijgt om deze samenwer­king tot een succes te maken

Raad voor Cultuur

Het is vijf voor twaalf, constateert het belangrijkste adviesorgaan van de Nederlandse regering op het gebied van kunst, cultuur en media. Films, series en programma’s van eigen makelij verliezen steeds meer terrein aan de buitenlandse ‘superplatforms’. Vooral jongeren lopen massaal weg. Daar zouden de traditionele omroepen en zenders onvoldoende op inspelen.

,,Het overheidsbeleid en de wetgeving van nu zijn geënt op een medialandschap van enkele jaren terug'', oordeel de Raad voor Cultuur (RvC). ,,Daardoor kan er onvoldoende adequaat en snel ingespeeld worden op de transformatie die de mediasector nu doormaakt en komen publieke waarden onder druk.''

Het adviesorgaan spreekt van ‘uitkijken en ingrijpen voor het te laat is’. Het ouderwetse tv-kijken neemt af, online groeit. NPO, RTL en SBS zouden zich daarbij teveel blindstaren op de eigen video on demandplatforms (NPO Start, Videoland, RTL XL en KIJK). Die strategie is 'niet meer houdbaar'.

NPO mag niet promoten

Volledig scherm
Logo van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). © ANP Kippa

,,Werk samen'', is de belangrijkste conclusie van het nog rapport. De RvC wijst op NLZIET. Wie daar een (betaald) abonnement heeft, ziet álle programma’s van zowel de NPO, RTL en SBS in topkwaliteit en zonder reclame. De streamingdienst bestaat al sinds 2014, maar veel succes heeft het platform nog altijd niet door het 'te navelstaarderig' opereren van zenders.

Daarnaast: de publieke omroep mag NLZIET niet promoten, omdat ze daarmee indirect ook reclame maakt voor commerciële zenders. ,,Het opheffen van deze beperking maakt succes veel waarschijnlijker'', oordeel het adviesorgaan nu. ,,Gezien de geschetste situatie en ontwikkelingen vindt de raad het van groot belang dat de NPO de wettelijke ruimte krijgt om deze samenwerking tot een succes te maken.''

Als het aan de RvC ligt, roept Nederland – naar Deens voorbeeld - ook een 'tech-ambassadeur' in het leven om beter in te spelen op de snelle mediaveranderingen. ,,Hij smeedt relaties en partnerships met de superplatforms, oefent invloed uit op het beleid ervan, signaleert de grote trends en bewegingen in de markt en vertaalt deze naar de politieke arena om slagvaardig overheidsbeleid te helpen creëren.''