Volledig scherm
Shula Rijxman © ANP

NPO vraagt kijkers om ideeën voor tv-programma's

De NPO opent zijn deuren voor alle kijkers met een origineel programma-idee. De beste voorstellen kunnen zomaar volgend jaar op NPO 1, de best bekeken tv-zender van Nederland, worden uitgezonden.

Loop je al jaren rond met een geniale tv-formule, maar zijn er geen connecties met de mediawereld? ,,Kom maar, laat maar zien’’, aldus bestuurshoofd Shula Rijxman van de NPO gisteren tijdens een najaarspresentatie. Met dit idee wil de publieke omroep ook de 15 procent van Nederland aanspreken die nu nog niet wordt bereikt. Dat zijn vooral jongeren tussen de 13 en 19 jaar en mensen met een niet-westerse achtergrond. Van oudsher de meest lastige groep voor álle zenders, wil de NPO graag benadrukken.

Rijxman: ,,De publieke omroep is van en voor iedereen, dus waarom stel je hem niet letterlijk open? We moeten dit plan de komende periode nog gaan uitwerken, maar ik denk aan een soort ‘Beste Idee van Nederland’. Iedereen met een uitgewerkt idee kan bij ons aankloppen. Er komt een online-loket, maar misschien organiseren we ook wel een tweedaags evenement waarbij iedereen plannen rechtstreeks aan ons kan pitchen.’’

De Raad van Bestuur-voorzitter hoopt het ‘online-loket’ nog dit jaar te kunnen openen. ,,Dat is de ambitie dus daar gaan we zeker voor.’’

Naast de aankondiging van nieuwe programma’s, stond de najaarspresentatie gisteren vooral in het teken van de dreigende bezuinigingen. De publieke omroep moet 62 miljoen euro inleveren door tegenvallende reclame-inkomsten.

Journalistiek

Op journalistiek zal niet worden bezuinigd, klonk het stellig op de seizoenspresentatie van de publieke omroep in Hilversum. De NPO reageerde daarmee op de uitgelekte plannen om programma’s als Zembla te korten. Toch worden die programma’s wel degelijk aangepast. Zo wordt Andere Tijden gehalveerd in aantal afleveringen en gaat Brandpunt + alleen online verder. Dat gebeurt vooral in het kader van vernieuwingen, legde NPO 2-netmanager Gijs van Beuzekom uit.

Volledig scherm
Presentatrice Margriet van der Linden in de studio van haar dagelijkse talkshow M. © ANP

De jongere liefhebbers van zulke programma's zijn namelijk (steeds) beter te bereiken via internet. Van Beuzekom: ,,De laatste jaren is het kijkgedrag van ons publiek heel erg veranderd. Mensen willen zelf bepalen wanneer ze kijken. Het is niet meer vanzelfsprekend om op zondagavond vijftig minuten Tegenlicht te kijken.’’

,,De hoop dat de bezuinigingen niet doorgaan, is er nog steeds’’, laat Shula Rijxman na afloop van de presentatie weten. Directeur Video Frans Klein wil om die reden geen antwoord geven op vragen of de talkshow M met Margriet van der Linden volgend jaar weer terugkeert. ,,Dat hangt er onder meer vanaf of we straks het budget hebben om weer te investeren in de zomer. Wel ben ik tevreden over het programma.  Margriet voegt echt iets toe.''

Als de korting wél moet worden doorgevoerd, zal worden gesneden in het aantal programma’s dat ’s middags wordt uitgezonden. Daarnaast zal NPO 3 meer dan nu varen op goedkope producties en herhalingen. Op 6 september vindt in de Tweede Kamer het debat over de mediabegroting plaats.

Bezuiniging of niet, van de budgetten voor documentaires, jeugdprogramma’s, journalistiek en drama blijft de NPO af. Voor dat laatste genre zijn zelfs grootse plannen.

Genrecoördinator Drama Suzanne Kunzeler wil jaarlijks één grote ‘landmark-serie’. ,,Ik denk dan aan historische series op NPO 1 over onze vaderlandse geschiedenis. ,,Wij hebben er al enkele in ontwikkeling. In dit geval komt er een historische serie De Stamhouder naar het gelijknamige boek van journalist en biograaf Alexander Münninghoff. Ook in de maak: een dramaserie over het Nederlandse luchtvaartbedrijf Fokker.