Volledig scherm
Jaap Jongbloed tijdens de uitzending van EenVandaag. © EenVandaag

NPO wil coördinator Journalistiek aanstellen

De NPO denkt na over het aanwijzen van een genrecoördinator Journalistiek. Op deze manier krijgen journalistieke programma’s als Zembla, Tegenlicht, Andere Tijden en EenVandaag een meer beschermde status bij de publieke omroep.

Volledig scherm
© PR

Dat is de uitkomst van een spoedbijeenkomst tussen de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en televisiedirecteur Frans Klein van de NPO. Thomas Bruning van de vakbond is enthousiast. ,,Journalistiek officieel als genre aanwijzen zou een doorbraak kunnen opleveren ten opzichte van de huidige situatie. Het kan er immers voor zorgen dat de redacties en makers van journalistieke programma’s meer centraal komen te staan en die programmering voortaan meer zender-onafhankelijk te organiseren.’’

Aanleiding voor het gesprek is de ernstige bezorgdheid bij de NVJ om de toekomst van actualiteitenprogramma’s nu de publieke omroep 62 miljoen euro moet bezuinigen. De NPO gaf meermaals aan niet op het budget voor journalistiek te zullen korten, maar uitgelekte plannen laten zien dat Brandpunt+ waarschijnlijk moet verdwijnen, uitzendingen van Andere Tijden en Focus Wetenschap worden gehalveerd en ook Tegenlicht en Zembla moeten inleveren. Bovendien zou EenVandaag moeten verhuizen naar NPO 2 om plaats te maken voor een nieuwe dagelijkse jongerensoap.

,,De redacties horen nu dat de verschillende omroepen (KRO-NCRV, BNNVARA, etc.) geen budget meer krijgen voor een deel van de programma’s en dat ook geen enkele zekerheid bestaat over alternatief werk voor de makers’’, stelt Thomas Bruning. ,,Dat alles heeft tot gevolg dat juist die makers van het kastje naar de muur worden gestuurd. Een zeer onwenselijke situatie.’’

Volwaardige rol

,,De NPO onderkent de problemen’’, vervolgt Bruning optimistisch. ,,Op het moment dat Journalistiek officieel een genre wordt met een eigen genrecoördinator, opent dat in onze ogen de weg naar meer onafhankelijke journalistieke redacties met een meer volwaardige rol binnen de publieke omroep.’’ Een woordvoerder van de NPO bevestigt het idee voor een genrecoördinator. ,,Daar zijn wij over aan het nadenken.’’

Direct na de zomervakanties, op donderdag 30 augustus om 12.00 uur bij Beeld en Geluid in Hilversum, organiseert de NVJ een programmamakers-bijeenkomst. Ook de NPO-directie is hierbij aanwezig.

Volledig scherm
Frans Klein. © ANP Kippa
  1. Met deze truc kan je vanuit Nederland toch op Glennis Grace stemmen
    America's Got Talent/video

    Met deze truc kan je vanuit Nederland toch op Glennis Grace stemmen

    Glennis Grace (40) gaat vannacht (Nederlandse tijd) knallen tijdens de tweede kwartfinale van America's Got Talent in het Dolby Theatre in Hollywood. De afgelopen dagen bereidde de powerhousezangeres zich grondig voor op de liveshow die gemiddeld 12 miljoen kijkers trekt. Het publiek kan haar naar een volgende ronde stemmen, maar vanuit Nederland is dat alleen legaal via een technische omweg mogelijk.
  1. Een tournee zit er voor Blind Date niet in, best zonde
    PREMIUM
    Recensie

    Een tournee zit er voor Blind Date niet in, best zonde

    Natuurlijk, iedereen in de zaal weet het. De twee acteurs die deze voorstelling over twee ex-geliefden gaan spelen, zijn zelf ooit getrouwd geweest. En dan heet de ene hoofdpersoon in Blind Date ook nog Katja, net als Katja Schuurman zelf. Voor zover het al ongemakkelijk zou kunnen worden: Schuurman en Thijs Römer tackelen dit gegeven vakkundig nog voordat ze beginnen. Ze spreken de zaal toe, waarbij ze hun gezamenlijke liefdesverleden benoemen en er bij wijze van grap aan toevoegen dat elke overeenkomst met de realiteit berust op toeval. Die inleiding leidt ertoe dat de bezoeker zich nog net even extra inspant in zijn poging om te vergeten dat hier op het podium twee (van tv en film) bekende Nederlanders acteren. Zeker in het geval van Schuurman, die vooral ook veel presentatiewerk op tv verricht, is dat losmaken niet zo eenvoudig. Of zoiets lukt, ligt uiteindelijk aan de spelers zelf. In Blind Date, een bewerking van de film die regisseur Theo van Gogh in 1996 maakte, draait het om Pom (Römer) en Katja, die bij een verkeersongeluk hun 3-jarige dochtertje verloren. Hun relatie is onder dat drama bezweken, niettemin proberen ze wanhopig samen tot verwerking te komen en daarmee nader tot elkaar. Hun werkwijze daarbij: blind dates met elkaar organiseren via contactadvertenties. Elke ontmoeting begint met een nieuwe kennismaking, maar het doel bereiken blijkt lastiger dan gehoopt.