Oh oh alcoholbranche is boos op RTL
Drankfabrikanten als Grolsch dreigen niet langer te adverteren bij RTL als het programma Oh Oh Daar Gaan We Weer niet onmiddellijk van de buis gaat. De zender zou met de realityserie, dinsdagavond goed voor bijna een half miljoen kijkers, 'overmatig alcoholgebruik faciliteren en zelfs aanmoedigen'.
Wij roepen op onmiddellijk te stoppen met dit programma. Overmatig alcoholgebruik wordt door RTL gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd
'Zuipen zuipen tot we kruipen'! De Hagenezen uit Oh Oh Daar Gaan We Weer (een vervolg op de hitserie Oh Oh Cherso) op RTL 5, maken zich op voor een drankrijk avondje feesten. Ze laten zich volgieten in een club om vervolgens toeterzat naar hun luxe villa op het zonovergoten Mallorca terug te kruipen. Shady (23) kan zich een heftige zoenpartij niet meer herinneren, Damian (20) loopt al zuipend over straat om vervolgens in een taxi over zijn nek te gaan en Angelica (22) ploft naast in plaats van in haar bed.
Een onschuldige registratie van wat jonge partyanimals nu eenmaal doen op vakantie, of zorgwekkende televisie? De Nederlandse alcoholbranche vindt het laatste en stuurde gisteren naar aanleiding van de eerste aflevering een boze brief naar RTL. ,,Wij roepen op onmiddellijk te stoppen met dit programma. Overmatig alcoholgebruik wordt door RTL gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd'', aldus directeur Peter de Wolf van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), die met de zender in gesprek wil.
,,Iedereen, ook het bedrijfsleven, werkt er keihard aan om overmatig drinken tegen te gaan en dat is de afgelopen jaren ook succesvol geweest. De beeldvorming door RTL in programma's als Oh Oh Daar Gaan We Weer, maar ook Zon, Zuipen, Ziekenhuis, kan contraproductief werken op deze gunstige ontwikkeling.'' De Wolf vindt het daarnaast 'wrang' dat RTL tegelijkertijd (half 9 tot half 10) op vlaggenschip RTL 4 Verslaafd met Peter van der Vorst uitzendt 'waar juist betrokkenheid centraal staat'.
In onze achterban zitten klanten die met hun merken adverteren bij RTL. Misschien moeten we dan voortaan naar andere zenders die wél naar ons luisteren
Grolsch
STIVA trok in 2013 ook al aan de bel over Oh Oh Cherso. ,,Maar RTL is hardleers. En deze serie is nog erger dan het origineel. Mocht een gesprek weer nergens toe leiden, hebben we nog een ander drukmiddel in handen. In onze achterban zitten klanten die met hun merken adverteren bij RTL. Misschien moeten we dan voortaan naar andere zenders die wél naar ons luisteren.''
Biermerk Grolsch, dat in de eerste aflevering voorbij komt, zegt inderdaad bereid te zijn RTL desnoods te boycotten. ,,We adverteren sowieso niet rond dit programma, maar er überhaupt niet adverteren? Dat is niet ondenkbaar en serieus een optie ja'', laat een woordvoerder weten. ,,Dit programma werkt averechts op onze agenda om ons mooie product niet in de verkeerde handen te laten belanden.''
Wetswijziging
RTL gisteren in een korte reactie: ,,Wij hebben uit de media inderdaad vernomen dat STIVA een oproep doet en ons deze ochtend een brief heeft gestuurd. Wij wachten deze brief even af.'' Peter van der Vorst van Verslaafd wilde geen reactie geven, omdat hij de eerste aflevering van Oh Oh Daar Gaan We Weer nog niet had gezien.
Jake Hampel, manager van de jonge realitysterren in het programma, bijt al wel van zich af. ,,STIVA kan van dit moment weer gebruik maken om campagne te voeren. Maar de grootste zorg ligt echt bij de kids die sinds de wetswijziging van 16 naar 18 jaar ging, illegale zuipketens bezoeken, indrinken op schoolfeesten en thuis wel toestemming genieten om bier, wijn en sterkere drank te nemen. De verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening in eerste aanleg bij de ouders.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras. -
PREMIUMFeestende Hagenezen
De nieuwe 'Oh Oh' is ruiger dan ooit
Zes jaar na het succes van Oh Oh Cherso gaat een nieuwe groep feestende Hagenezen op oorlogspad. Met Oh Oh Daar gaan we weer worden op Mallorca nieuwe grenzen overschreden. -
Eerste aflevering 'Oh Oh' trekt 462.000 kijkers
Bijna een half miljoen mensen zaten gisteravond voor de buis om de eerste aflevering van Oh Oh Daar gaan we weer te zien. Prima kijkcijfers voor de aftrap van de realityserie, waarin feestende Hagenezen op Mallorca nieuwe grenzen overschrijden. -
Koken & Eten
Zo maak je de perfecte nasi goreng
Er is geen standaardrecept voor nasi goreng. Maar houd je aan deze basisregels van Maureen Tan, auteur van de Bijbel van de Indonesische keuken, en je gebakken rijst kan niet mislukken. En heb je een restje rijst in de koelkast, dan ben je helemaal snel klaar. -
101
Prinses Amalia ziet ‘nu’ af van lidmaatschap Amsterdams corps
Prinses Amalia ziet op dit moment af van lidmaatschap van het Amsterdamsch Studenten Corps en de Amsterdamsche Vrouwelijke Studenten Vereeniging (ASC/AVSV).
-
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door. -
Spotify doet in de Verenigde Staten een test met verkoop van concertkaartjes
Spotify is in de Verenigde Staten een proef begonnen met het verkopen van concertkaartjes. De streamingdienst heeft in stilte een website opgezet waar momenteel voor een handvol shows tickets gekocht kunnen worden. -
PREMIUMInterview
Stijn de Vries: ‘Mijn broek laten zakken voor de plastisch chirurg. Waar was ik mee bezig?’