Opbrengst 3FM Serious Request ‘nieuwe stijl’ is na vette jaren Glazen Huis mager
UpdateWordt de splinternieuwe goededoelenactie Serious Request: Lifeline van 3FM wat opbrengst betreft net zo'n succes als de veertien voorgaande edities van het glazen huis? Dat was vooraf de grote vraag. Met een eindstand van 1,3 miljoen euro lijkt het antwoord teleurstellend. De dj's reageerden enthousiast, maar in topjaar 2012 werd nog ruim 13,8 miljoen euro binnengehaald.
Dit jaar koos 3FM bewust voor een andere opzet van het inmiddels traditionele Serious Request waarbij dj's zich de afgelopen jaren vrijwillig een aantal dagen lieten opsluiten in een glazen huis. De populariteit van die opzet liep terug, zo redeneerde de publieke zender. 3FM wilde niet lang op één plek geld inzamelen, maar besloot drie dj-duo's door het land te laten wandelen langs acties voor goede doelen.
Vanmorgen haalden 3FM-dj’s Sander Hoogendoorn en Eva Koreman als eerste Serious Request-duo hun einddoel: hoofdkwartier TivoliVredenburg in Utrecht. De twee andere duo’s, Jorien Renkema en Rob Janssen kwamen even voor 15.00 uur door. Ze kwamen haast strompelend over de finish na een tocht van 171 kilometer. Het laatste 3FM-duo bestaande uit Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen begint nu aan hun laatste kilometers. Zij moeten in de vooravond in Utrecht aankomen.
Groeien
De deelnemende 3FM-dj's stelden, voordat ze door Nederland gingen wandelen, veel zin te hebben in hun avontuur. Ze noemden de nieuwe opzet ‘vet‘ en ‘iets nieuws dat nog moet groeien'. Luisteraars zijn tot op het bot verdeeld over het nieuwe Serious Request: Lifeline. Op sociale media wordt door velen gesteld dat ze het glazen huis missen. Weer anderen noemen de wandeltochten juist ‘verslavend leuk‘ en ‘lekkere en vernieuwende liveradio’.
Onze columnist Nynke de Jong prijst vandaag de nieuwe opzet: ‘Laat ze allemaal maar lullen, Eva, Sander, Jorien, Rob, Mark en Rámon. Jullie laten maar weer eens zien hoeveel hart jullie voor de muziek hebben, voor jullie zender en voor het goede doel. Zonder de grote schijnwerpers, maar mét die blaren en dat doorzettingsvermogen.’
3FM, dat al een tijdje kampt met kwakkelende luistercijfers, haalt nu een eindopbrengst die hoger is dan het allereerste glazen huis, dat in 2004 begon met 915.955 euro. Maar de jaren daarop steeg de opbrengst bijna jaarlijks, tot een absoluut hoogtepunt in 2012 met bijna 14 miljoen euro.
De opbrengst van Serious Request door de jaren heen
2004: 915.955 euro
2005: 2,2 miljoen
2006: 2,8 miljoen
2007: 5,2 miljoen
2008: 5,7 miljoen
2009: 7,1 miljoen
2010: 7,1 miljoen
2011: 8,6 miljoen
2012: 13,8 miljoen
2013: 12,3 miljoen
2014: 12,3 miljoen
2015: 8,6 miljoen
2016: 8,7 miljoen
2017: 5 miljoen (laatste editie glazen huis)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
-
Showbytes
Heleen bijt van zich af na kritiek en Gijs wordt voor de eerste keer opa
Korte updates van de sterren op sociale media: wij smullen ervan. In de rubriek Showbytes struint de showredactie het web voor je af voor de gekste, mooiste en opvallendste posts van bekende Nederlanders en celebrity’s. Dit artikel wordt gedurende de dag vernieuwd. -
quiz
Johnny Depp viert zestigste verjaardag; wat weet jij van de acteur?
Het is feest in huis bij Johnny Depp: de wereldberoemde acteur mag vrijdag zestig kaarsjes uitblazen. Wat weet jij van Depp en zijn carrière? Test het met onze quiz! -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides.
-
René van Meurs ontvangt Platina Ticket Award
-
-
-
Oproep
Draag jij dezelfde naam als een BN’er, dan zoeken wij jou
-
PREMIUMdocumaker Roy Dames
‘Frank Masmeijer wilde dat het een positieve documentaire ging worden.... Dat werd het niet’
Het was ‘bepaald geen makkelijke film’ om te maken, de documentaire die de ervaren Roy Dames (70) maakte over het woelige leven van Frank Masmeijer. ,,Hij dacht dat het een promo voor zijn zangcarrière ging worden.”