Qmusic blijft doorstoten: 'Vooral te danken aan Mattie & Marieke’
Qmusic zit Radio 2 op de hielen om de grootste radiozender van Nederland te worden. In de commerciële doelgroep zijn ze dit al enige tijd en bouwen ze die voorsprong deze maand zelf uit. ,,Qmusic weet heel goed de luchtigheid te pakken waar Nederland op zit te wachten", stelt mediastrateeg Evert Bronkhorst van Vizeum/Dentsu.
Het gaat Qmusic voor de wind. Stonden ze afgelopen jaar qua marktaandeel nog 1 procent achter Radio 538 in de commerciële doelgroep (20-49 jaar), inmiddels staat het station ruim 4 procent voor. In de radiowereld zijn dit erg grote verschillen. En ook in de doelgroep 10+ groeit de zender naar ongekende hoogte. Slechts 0,1 procent houdt Qmusic van het algehele marktleiderschap af, dat nu nog in handen is van Radio 2.
,,De grote winst zit in de ochtendshow”, verduidelijkt mediastrateeg Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum/Dentsu, dat reclamezendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,Het hardst groeit Qmusic in het weekend met de nieuwe show van Bram Krikke en Tom van der Weerd, maar dan is de totale luistertijd minder groot en de invloed op het totale cijfer lager. Het echte verschil zit ‘m in de ochtend, waar de ochtendshow van Mattie en Marieke 25 procent beter wordt beluisterd dan afgelopen jaar.”
Mensen luisteren minder in de auto naar het werk vanwege de coronatijd. En lijken meer behoefte te hebben aan ontspanning
Ontspanning
Dat nu ook Radio 2 in de algehele doelgroep (10+) voor Qmusic in beeld komt, had Bronkhorst niet zien aankomen. ,,Radio 2 ging erg goed. Maar Qmusic lijkt de luisteraar beter te bedienen. De zender weet heel goed de luchtigheid te pakken waar Nederland op zit te wachten. Mensen luisteren minder in de auto naar het werk en op het werk zelf, maar meer vanuit huis vanwege de coronatijd. En lijken meer behoefte te hebben aan ontspanning.”
Met deze ontwikkeling kan Qmusic volgende maand wel eens de grootste zender van het land zijn. Zeker doordat in die meting de Qmusic Top 1000 mee wordt genomen. Bronkhorst: ,,Lijstjes doen het altijd goed. In juni schoot Qmusic ook omhoog toen ze de Foute Top 1500 uitzonden.” Al lijkt het daarna weer even uit met de pret. ,,Dan komt de Top 2000 op Radio 2 en dan zal die zender weer de grootste zijn.”
Bij Qmusic zijn ze in ieder geval dolblij. ,,Wat een cijfers!” reageert zenderbaas Dave Minneboo. ,,We willen met Qmusic iedere dag plezier, energie en een goed gevoel brengen en het is fantastisch om te zien dat steeds meer mensen dat weten te waarderen. Met een weekbereik van bijna 2,9 miljoen mensen stemt inmiddels 1 op de 5 radioluisteraars af op onze zender.”
Luistercijfers Top 5
Doelgroep 10+
1. NPO Radio 2 (11.9 procent)
2. Qmusic (11.8 procent)
3. Radio 538 (9.9 procent)
4. Radio 10 (9.8 procent)
5. NPO Radio 1 (8.6 procent)
Commerciële doelgroep 20-49 jaar
1. Qmusic (19.3 procent)
2. Radio 538 (15,2 procent)
3. Radio 2 (12.1 procent)
4. Radio 10 (10.1 procent)
5. Sky Radio (8.7 procent)
Bekijk hieronder hoe Domien Verschuuren de Qmusic Top 100 opende.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mattie Valk in quarantaine vanwege corona
Qmusic-dj Mattie Valk maakt zijn ochtendshow met Marieke Elsinga tijdelijk op afstand, vanuit zijn appartement in Rotterdam. Valk is in aanraking geweest met iemand die daarna positief is getest op corona en moet daarom tien dagen in quarantaine verblijven. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Miss Montreal knalt als hoogste binnenkomer Top 1000 van Qmusic in met Door de wind
Miss Montreal is dit jaar de hoogste nieuwe binnenkomer in de Top 1000 van Qmusic. Haar cover van Door de wind staat vanuit het niets op 8 in de lijst met de mooiste nummers ooit gemaakt volgens de luisteraars van de zender. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
Davina Michelle neemt het op voor kijkcijferflop Avastars: ‘Zonde om het nu al af te schrijven’
Davina Michelle (27) vindt het jammer dat de talentenjacht Avastars slecht bekeken wordt. De hitzangeres, die samen met een geldbedrag geldt als ‘eindprijs’, heeft de hoop dat kijkers de weg naar het SBS-programma nog gaan vinden.
-
Ed Sheeran gevolgd voor persoonlijke docuserie: ‘Werd iets heel anders dan ik dacht’
Ed Sheeran is voor Disney gevolgd voor een documentaire en het resultaat zal vanaf 3 mei in vier delen te zien zijn op het streamingplatform van het mediabedrijf. Dit heeft de zanger bekendgemaakt middels een bericht op Instagram. -
-
-
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport. -
Andrew Lloyd Webber mist première musical Bad Cinderella wegens ernstig zieke zoon
Andrew Lloyd Webber moet de première van de musical Bad Cinderella, komende donderdag in New York, aan zich voorbij laten gaan. De beroemde Britse componist heeft laten weten dat zijn ernstig zieke zoon Nicholas in het ziekenhuis is opgenomen.