Volledig scherm
RTL-gezicht Humberto Tan. © ANP Kippa

RTL reageert op kritiek: We doen het beter dan vorig jaar

RTL heeft voor het eerst van zich laten horen sinds de storm van kritiek die de zender over zich heen kreeg na de column van Angela de Jong. Zij schreef over een ‘stuitend arrogant clubje dat ervan overtuigd is dat de hele wereld om RTL draait’. De zender vindt het te kort dag om conclusies te trekken, maar reageert wel met een statement.

Het statement van RTL: ,,Het nieuwe televisieseizoen is krap vier weken bezig. Ondanks dat iedereen ons graag tot uitspraken verleidt, is het echt te kort dag om de balans op te maken en conclusies te trekken. Iedereen heeft recht op zijn mening en is vrij om die te uiten. Wij gaan echter niet op elk individueel standpunt reageren. Wel willen we de feiten op een rij zetten: RTL 4 doet het tot nu toe met 18,4% marktaandeel (in 2016 17,5%) beter dan vorig jaar in de voor ons relevante commerciële doelgroep van 20-49 jaar. De zendergroep staat in z'n totaliteit op 31,4% (in 2016 33%). Naast de resultaten op de zender kijken we tevreden naar de groei die we realiseren op Videoland en RTL MCN.

Er kunnen zeker zaken beter en daar werken we met elkaar natuurlijk hard aan. Dat is de dagelijkse realiteit van een mediabedrijf en wat ons betreft een proces voor achter de schermen. Elke nieuwe programmering heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen en daar geloven we in. Net als de koers die we met RTL hebben ingezet om onze merken breder neer te zetten op al onze platformen, zoals Meisje van Plezier op RTL 4 en Videoland. En de balans tussen beproefde succesnummers en totaal nieuwe programma’s op onze zenders.” 

Linda de Mol

In RTL Boulevard werd ook de commotie besproken rond de zender. Zo werd onder meer sterpresentatrice Linda de Mol gevraagd naar de problemen bij RTL. ,,Het is opvallend. Ik ben het beetje gewend. Ik heb bij Talpa gezeten, daar was de kritiek nog veel harder. Niet alles gaat goed. Ik vind ook niet alle kritiek terecht. Dat er geslapen wordt, vind ik niet terecht. Bij RTL zijn ze zich er heel erg van bewust dat de tijden veranderen. Er is een on-demand-kanaal en worden YouTube-kanalen gekocht.”

Volgens De Mol is de zendergroep wel degelijk bezig met de toekomst. ,,Er is heel veel nieuws geprobeerd dit seizoen en niet alles scoort. Dat is jammer. Maar het is net alsof je een keertje aan de beurt bent. SBS zit een klein beetje in de lift, dus nu is RTL aan de beurt. Zo zie ik het maar.”