Bram Krikke
Volledig scherm
Bram Krikke © ANP Kippa

Rumag stopt met verkoop van Joe Joe-items na actie boze dj Bram Krikke

UpdateHet in opspraak geraakte Rumag heeft inbreuk gepleegd op een merk van YouTuber en Slam!-dj Bram Krikke, zo stelt diens manager. Het Amsterdamse bedrijf verkocht t-shirts, truien en hoodies met de door Krikke bedachte term ‘joe joe’ en heeft daarmee zijn rechten geschonden. Rumag is inmiddels gestopt met de verkoop van de betreffende items.

Het op social media razend populaire Rumag was afgelopen weekend het mikpunt van kritiek in het programma Zondag Met Lubach. Het bedrijf werd ervan beschuldigd winst te maken op een benefietactie voor het Rode Kruis en zou al jarenlang citaten van bedrijven en personen overnemen zonder toestemming.

Grijs gebied

Radio-dj Bram Krikke, die eind januari nog De Zilveren RadioSter in de wacht sleepte, werd na de uitzending van Zondag Met Lubach erop gewezen dat Rumag al lange tijd producten zou verkopen met een afdruk van een door hem bedachte term. 

Vlak nadat hij vandaag eiste dat het bedrijf de artikelen uit de verkoop moest halen, handelde Rumag snel. ,,De Joe Joe-items zijn van de website gehaald en het bedrag wat ermee is opgehaald, is overgemaakt naar het Rode Kruis’’, laat Krikke weten.

Eerder vandaag liet de manager van de YouTuber weten dat Rumag is gesommeerd ‘wegens de inbreuk die is gepleegd op het merk ‘joe joe’, waar Bram de rechtmatige eigenaar van is’. ,,Rumag opereert graag in grijs gebied en verdient geld met de creativiteit van een ander, zoals de oprichter zelf aangeeft.”

Geregistreerd merk

Dat gebied is ‘verre van grijs’, stelde de manager ook, omdat het merk ‘joe joe’ in 2018 is geregistreerd bij het Benelux Office for Intellectual Property (BOIP), de officiële instantie voor de registratie van merken. ,,We zien de opbrengsten die zijn gegenereerd met de verkoop van de producten waar ‘Joe Joe’ op staat graag tegemoet, zodat we de volledige opbrengsten die Rumag onrechtmatig heeft gegenereerd kunnen doneren aan het Rode Kruis.”

Het BOIP bevestigt dat een geregistreerd merk beschermd is en dat een andere partij dat niet zomaar mag kopiëren. ,,Wanneer er verwarringsgevaar ontstaat bij het publiek, is er sprake van inbreuk. Het is in zijn algemeenheid dus niet zo dat er alleen maar sprake kan zijn van merkinbreuk bij gebruik van een identiek merkteken. Ook als je in de handel voor dezelfde of soortgelijke producten een deel van een merk gebruikt, kan er sprake zijn van inbreuk”, meldt de organisatie.

Volgens het BOIP is het beschermen van intellectueel eigendom absoluut zinvol. ,,Het kan het verschil maken tussen een succesvol en een minder succesvol bedrijf.” Met uitzondering van het auteursrecht, wordt iemand pas eigenaar als die zijn intellectuele eigendomsrechten vastlegt. ,,Dit recht kunt u niet alleen commercialiseren, u krijgt bovendien een sterk wapen in handen om op te treden tegen inbreuk.”

Samenwerking

Partners waarmee Rumag heeft samengewerkt, zoals Dunkin’ Donuts, Etos en Easy Toys, laten weten dat de ontstane ophef geen aanleiding geeft om de banden met het bedrijf te verbreken. Een woordvoerder van Dunkin’ Donuts noemt de uitzending van Lubach zelfs ‘kinderachtig’ en stelt dat ‘de aandacht moet gaan naar de moeilijke tijden die we nu met z’n allen doormaken’.

Etos, dat vorig jaar producten verkocht met de door Rumag vertaalde quotes, laat weten dat de actie met Rumag voorbij is. ,,We kijken elke keer of een actie passend is of niet. Dat hebben we destijds dus ook gedaan. De actie werd heel goed ontvangen bij onze klanten. Etos heeft geen aanleiding gehad om de gebruikte teksten of quotes in twijfel te trekken. Als er inderdaad sprake zou zijn van enige inbreuk op rechten van derden, dan betreurt Etos dit.”

Thijs van der Heide, ceo van Rumag, was niet bereikbaar voor commentaar. Eerder deze week liet hij al weten dat Lubach ‘karaktermoord aan het plegen is’ op zijn merk. ,,Juist in een periode als deze, waarin bedrijven omvallen en heel veel werknemers thuiszitten, zijn wij iets goeds aan het doen voor Nederland. En nu probeert hij ons zelfs in deze tijd kapot te maken. Dan balen wij van onze belastingcenten.”

Verbod?

Media-advocaat Douwe Linders sluit niet uit dat Rumag de komende tijd in zwaar weer komt te zitten. ,,Ik durf als auteursrechtadvocaat de stelling wel aan dat Rumag in veel gevallen gewoon auteursrechtinbreuk pleegt en daarvoor een rechterlijk verbod om de oren kan krijgen”, twittert hij.