Volledig scherm
Ruud Feltkamp © ANP

Ruud Feltkamp en andere BN’ers nog altijd misbruikt voor bitcoinbedrog

De naam en foto’s van BN’ers en top-ondernemers worden nog altijd misbruikt in nepberichten voor het binnen hengelen van bitcoin-investeringen. Platforms als Facebook lijken maar lastig grip te krijgen op de malafide praktijken: ‘Kwaadwillenden worden slimmer’.

Volledig scherm
Screenshot van het nep-artikel. © PR

In een van de nep-artikelen figureert voormalig GTST-acteur Ruud Feltkamp. In verzonnen citaten prijst hij een bitcoin-investering aan. En alsof Feltkamps ‘steun’ nog niet genoeg is, worden verderop in het bericht succesvolle ondernemers als Hans Melchers en John de Mol geciteerd. Het publiek wordt vervolgens naar een betaalportaal geleid waar een startbedrag van 250 euro gevraagd wordt.

Helemaal onderaan staat nog een reeks jubelende reacties van wat Nederlandse Facebookgebruikers moeten lijken. Achter die namen schuilen vervolgens echter niet-bestaande of Amerikaanse Facebookaccounts.

Klachten over deze nep-artikelen en -advertenties klinken al langer. Eerder werden ook namen en foto’s van André Rieu, WNL-presentator Nikki Herr en RTL-presentator Humberto Tan misbruikt. Herr waarschuwt nu ook weer op haar eigen Instagrampagina voor oplichting: ,,Weer een artikel dat ik investeer in bitcoin. Klopt geen zak van...”

Ruud “ik adverteer niet op Facebook” Feltkamp

Om nog maar eens duidelijk te maken dat hij er niks mee te maken heeft, heeft ex-GTST-acteur Feltkamp zichzelf op Twitter inmiddels maar ‘Ruud ‘ik adverteer niet op Facebook’ genoemd. ,,Het is heel irritant”, zegt de acteur die zich inmiddels gestort heeft op het ontwikkelen van handelssoftware voor cryptovaluta. Dat maakt het bitcoinbedrog rond hem ook zo geraffineerd. ,,Dagelijks krijg ik meldingen dat mensen mij zien op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn: noem het maar op. Dit is echt vervelend voor mensen die erin trappen, die hebben het vaak al niet breed, maar ook voor mezelf. Ik probeer met eerlijk en hard werk een goede reputatie op te bouwen, en dan wordt je naam misbruikt door een paar van die flapdrollen.” Feltkamp heeft aangifte gedaan bij de politie.

Hoe groot precies de groep Nederlandse gedupeerden is die heeft toegehapt, is onbekend. Op de website van het AvroTros-programma Opgelicht?! staan meerdere meldingen van deelnemers die kunnen fluiten naar hun geld: ,,Onlangs heb ik mij aangemeld (...) Ik kwam daar terecht via een link over RTL Late Night en Ruud Feltkamp en hoe hij nu bezig is met bitcoin. Ze deden het voorkomen alsof je winst kunt behalen nadat je 250 euro had overgemaakt. Dit was natuurlijk al te mooi om waar te zijn...”

Amper grip

Toch lijken opsporingsdiensten en socialmediaplatforms maar lastig grip te krijgen op deze praktijken van aanbieders die onder verschillende namen opereren. ,,De advertenties gaan in tegen het advertentiebeleid”, meldt een woordvoerder van Facebook. ,,Ze mogen geen financiële producten of services promoten die vaak geassocieerd worden met bedrieglijke promotiepraktijken. Zodra we dit soort pagina’s op het spoor zijn worden ze verwijderd.”

Vorig jaar kondigde Facebook al aan hard in te grijpen. Toch blijven berichten zichtbaar, tot ergernis van de gedupeerde BN’ers en Facebookgebruikers die de nepberichten rapporteren. Feltkamp: ,,Ze doen er weinig aan, die fraudeurs kunnen gewoon hun gang gaan.”

Volgens de woordvoerder van het socialmediabedrijf worden ‘kwaadwillenden steeds slimmer’: ,,Helaas zoeken zij manieren om hun advertenties er toch doorheen te krijgen.”

Privacyprofeet Zuckerberg?
Nepartikelen of -advertenties zijn lang niet het enige hoofdpijndossier voor Facebook. Na alle privacykritiek van het afgelopen jaar kondigde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg vorige week een opvallende koerswijziging aan.
Zijn epistel leest alsof de paus plots van het katholieke geloof was gevallen. De toekomstboodschap: online privacy wordt het he-le-maal.
Dus berichten moeten sterk versleuteld worden, oude foto’s en posts moeten niet te lang rondslingeren en online interactie zal veel vaker een ‘privé-aangelegenheid’ worden: ,,Ik geloof dat we moeten werken richting een wereld waarin iedereen vrijuit kan spreken, wetende dat de informatie niet voor eeuwig blijft rondslingeren”, schreef de nieuwe ‘privacyprofeet’ in een blog.
De reacties uit het Facebookkritische kamp op deze late bekering zijn sceptisch. Facebook lag het afgelopen jaar zwaar onder vuur vanwege privacyschendingen, onder meer via het oogsten van data van miljoenen Facebookgebruikers door adviesbureau Cambridge Analytica. ,,Deze zogenaamde verschuiving richting privacy lijkt veeleer sluwe marktpositionering, gemaskeerd als privacyretoriek”, oordeelde de Amerikaanse professor informatiewetenschappen Zeynep Tufekci bijvoorbeeld in een opiniestuk in de New York Times. ,,Ik denk dat het probleem van Facebook is dat het geld verdient door de privacy van mensen te schenden en dat het te weinig doet om toezicht te houden op de inhoud van wat het verspreidt. Zolang dat niet verandert, zijn alle ingrepen betekenisloos.”