Songfestival treft maatregelen tegen woekerkaartjes: alleen tickets op naam

videoOm zwarthandel en prijsopdrijving tegen te gaan, geeft de organisatie van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam alleen tickets op naam vrij. Ook kan iedere koper maar maximaal vier kaartjes aanschaffen en kan aan de poort om identificatie worden gevraagd.

Met deze maatregelen hoopt de organisatie te voorkomen dat toegangsbewijzen voor het evenement volgend jaar mei in Ahoy voor veel geld op de zwarte markt belanden. Executive producer Sietse Bakker: ,,We willen bedrijven die er alleen maar aan willen verdienen de wind uit de zeilen nemen.’’ Bakker raadt fans met klem aan om tickets alleen via de officiële site te kopen.

De prijzen van de kaartjes variëren tussen 18,50 en 248,50 euro. Bij de laagste prijs gaat het om een plek met beperkt zicht bij een repetitie, en bij de hoogste om een staplaats in de arena bij de finale. Volgens Bakker heeft de organisatie er ‘alles aan gedaan’ om fans met een krappe beurs tegemoet te komen. ,,We willen het evenement toegankelijk houden. Het moet niet iets voor de happy few zijn.’’

De kaartjes gaan in drie stappen in de verkoop. De eerste tickets worden over exact een week vrijgegeven, op donderdag 12 december om 12.00 uur. De tweede lichting volgt eind januari en het laatste deel medio maart. Het gaat om ongeveer 65.000 kaartjes voor in totaal negen shows: repetities, halve finales en finale.

Lees verder onder de video.

Gratis kaartjes

Dat het exacte aantal kaartjes nog niet bekend is, heeft onder andere te maken met de inrichting van de zaal. Bakker: ,,We hebben op basis van het eerste decorontwerp al een goede inschatting kunnen maken van het aantal plekken voor toeschouwers. Maar er zou nog extra ruimte kunnen zijn en dan kunnen we misschien wel 70.000 kaartjes uitgeven.’’

Een primeur in de historie van het Songfestival: inwoners van de gemeente Rotterdam met een laag inkomen maken kans op gratis kaartjes. Het gaat dan om vijfhonderd tickets voor de ‘Grand Finale’ en duizend exemplaren voor elke andere show. Hoe die verloot worden, maakt de gaststad van het Songfestival later bekend.

De kaartjes voor de finale zullen erg in trek zijn, vermoedt executive producer Sietse Bakker. Maar stiekem hoopt hij dat Nederlanders ook massaal opteren voor een van de drie repetities, de zogenoemde juryshows en ‘family shows’. ,,Als je een keer wil ervaren wat er allemaal bij zo’n gigantische show komt kijken, zijn die eigenlijk net zo leuk.’’

Puntentelling

Volgens Bakker zijn de repetities zeker geen slap aftreksel van de twee halve finales en finale. ,,Alleen de puntentelling is niet echt, maar alle artiesten en acts komen in dezelfde volgorde langs als op tv.’’ Vooral grappig om live te zien: de razendsnelle ‘changementen’. ,,In amper 40 seconden tijd moet er een heel nieuwe act op het podium en dat is een geweldige geoliede operatie, vergelijkbaar met de pitstop bij de Formule 1.’’

De kaarten voor de family shows voor de halve finales (12 en 14 mei) variëren tussen de 18,50 en 58,50 euro. De kaarten voor de family shows voor de finale (16 mei) tussen de 48,50 en 98,50. Daarnaast zijn er toegangsbewijzen voor de zogenaamde jury shows (variërend van 28,50 tot 108,50). De kaarten voor de twee halve finales lopen op tot 158,50 en die van de finale tot 248,50. Voor mensen die al in december kaarten voor de halve finales boeken, geldt een korting van 5 euro.

De finalebedragen zijn ‘fors’, erkent Bakker. Toch heeft Nederland er volgens hem alles aan gedaan om exorbitante prijzen te voorkomen. ,,De vorige gaststad Tel Aviv had veel hogere prijzen en dat zorgde ervoor dat sommige shows niet eens uitverkocht waren. Wij wilden aantrekkelijker prijzen, min of meer vergelijkbaar met die van gaststeden Malmö in 2013 en Kopenhagen in 2014.’’

Lees verder onder de foto’s.

Volledig scherm
Het logo van het Eurovisie Songfestival 2020. © CLEVER°FRANKE
Volledig scherm
Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit zijn aan het aftellen naar mei. © William Rutten

Fanclub

Twee derde van de tickets gaat in de vrije verkoop.  De overige kaarten zijn, zoals elk jaar gebruikelijk is, gereserveerd voor de 41 delegaties uit de deelnemende landen, genodigden, pers en sponsoren. Liefhebbers aangesloten bij de officiële Songfestivalfanclub OGAE hebben, zoals de traditie voorschrijft, van de organisatie de beschikking gekregen over  tweeduizend pakketten van 799 euro voor drie live shows en drie repetities. Vierhonderd van deze pakketten zijn voor Nederlandse fans. Bakker: ,,Die hebben veertig jaar moeten wachten op een Songfestival in Nederland, dus die willen we royaal bedienen.’’

Per show zijn er staplaatsen voor het podium, zitplaatsen op de eerste ring, tweede ring, invalideplekken en ‘beperkt zicht’-plekken. Bakker: ,,Die plekken zitten zo dicht op het podium dat je niet alles op het grote led-scherm goed kan zien. Voordeel is wel: je zit vlakbij het podium en je komt heel dichtbij de artiesten.’’ De tribunes in Ahoy zijn opgesteld in hoefijzervorm. Achter in de zaal is de zogeheten ‘green room’ voor de artiesten.

Hoe kom je aan een kaartje?

Voor dag en dauw de wekker zetten, je achter de computer verschansen en op verversknop F5 blijven rammen? Nee, dat heeft volgens executive producer Sietse Bakker geen enkel nut bij de lancering van de eerste Songfestivaltickets op donderdag 12 december om 12.00 uur. De verkoop gaat als volgt: belangstellenden gaan naar de officiële verkoopkanalen via www.songfestival.nl (voor Nederland) of www.eurovision.tv (internationaal). Mensen die voor 12.00 uur op de ticketpagina staan, worden precies om 12.00 uur willekeurig in de rij gezet. Als je na 12.00 uur op de pagina komt, sluit je achteraan in de rij. Bakker: ,,Kopers komen in een soort virtuele wachtruimte terecht en de computer kiest dan volstrekt willekeurig wie in de wachtrij uiteindelijk kaartjes bemachtigt. Een soort loting dus. Dat leek ons het eerlijkst.’’ Het maakt niet uit of mensen op het Nederlandse of internationale adres inloggen. Iedereen heeft volgens Bakker overal evenveel kans.