Trijntje Oosterhuis breekt Tino Martin voor het oog van 1,2 miljoen kijkers

Dat de tranen rijkelijk vloeien in het NPO 1-programma Beste Zangers is inmiddels bekend, maar gisteravond was het een extra emotionele uitzending. Zanger Tino Martin is onlangs zijn zus verloren en daarom kwamen de liedjes die voor hem werden gezongen nog meer binnen. Toen Trijntje Oosterhuis zijn lievelingsnummer Kom Maar Bij Mij van Marco Borsato zong, brak Tino.

Martin (34) wordt halverwege de aflevering door presentator Jan Smit gevraagd terug te blikken op zijn jeugd. Hij vertelt een gelukkige tijd te hebben gehad, maar ook een verdrietige periode. ,,Mijn ouders scheidden, mijn zus wordt ziek en die werd ook weer beter. Die is gelukkig nog een hele tijd bij ons mogen blijven. En ze is nu een paar maanden geleden overleden op 41-jarige leeftijd. Dat hakt er wel in." 

Toch geeft Tino aan niet drie kwartier te willen snotteren. Dat gaat lange tijd goed. Totdat Trijntje Oosterhuis een verrassing voor hem heeft. Als kleine jongen was de eerste cd die hij kocht van Marco Borsato. Die heeft hij destijds grijsgedraaid en zijn lievelingsnummer is nog steeds Kom Maar Bij Mij, dat op die cd stond. Trijntje wil het liedje voor hem zingen om in deze moeilijke periode een warme deken over hem heen te leggen en dat lukt.

Volledig scherm
Tino Martin in tranen bij het optreden van Trijntje Oosterhuis. © AVROTROS

De zangeres begint klein en ingetogen, maar uiteindelijk zingt ze met hoge noten en grote uithalen recht het hart van Tino in. De toch al emotionele zanger laat zijn tranen de vrije loop. Trijntje na afloop: ,,Ik wist dat Tino in een moeilijke fase zat en dit zijn favoriete liedje is. Dan moet het gezongen worden."

Met 1,2 miljoen kijkers behaalde Beste Zangers de vierde plek in de kijkcijferlijst van Stichting KijkOnderzoek. De top drie werd gevormd door enkel NPO 1-programma's: het Achtuurjournaal (1,8 miljoen kijkers), Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen) en Ik Vertrek (1,3 miljoen). Dance Dance Dance was het enige programma bij de commerciële omroep dat boven het miljoen uit kwam. Naar de RTL 4-show keken 1,1 miljoen mensen.