Volledig scherm
PREMIUM
Hadewich Minis © AVROTROS

Van flop tot kijkcijferkanon

Finale MaestroMaestro trok aanvankelijk nauwelijks publiek, maar de dirigeerwedstrijd voor bekende Nederlanders groeit langzaam uit tot een kijkcijferkanon van Heel Holland Bakt-proporties. Een zeldzaamheid in tv-land. Is klassieke muziek hipper dan ooit, of zien we onze sterren graag zwoegen?

Volledig scherm
© AD

November 2012: de eerste aflevering van Maestro trekt 912.000 kijkers. Mager, maar nog geen drama. Zeker niet voor een weekendshow op NPO 1 waarin stokoude muziek centraal staat, op een avond vol voetbal. Als een week later blijkt dat een kleine 100.000 mensen zijn afgehaakt, slaat de paniek toe.

,,Ik liep ergens op de hei en belde de toenmalige AVROTROS-baas Peter Lubbers. Het is echt waar: we hadden allebei letterlijk tranen in de ogen’’, vertelt producent Taco Zimmerman van Tuvalu Media (DNA Onbekend, Groeten van MAX). Maestro was een gok, dat wisten ze allebei. Er staan bn’ers op de bok, maar het draait om klassieke ‘en dus moeilijke’ muziek. Bovendien, het is een van de duurste programma’s van de publieke omroep.

,,Lubbers vond het programma inhoudelijk staan als een huis, niets meer aan veranderen. ‘Taco, de kijker wil het kennelijk niet. Laten we het verlies maar nemen.’ Maestro was mislukt, daar waren we van overtuigd. Waarom het ineens tóch een vlucht nam? Dat noemen we vaak het grote mysterie van televisie.’’