Volledig scherm
PREMIUM
Wendy van Dijk en Martijn Krabbé tijdens de eerste liveshow van The Voice of Holland. © ANP

Vloedgolf van spotjes verpest tv-kijken

Ruim twee miljoen mensen zitten vanavond weer klaar voor The Voice of Holland. Jammer alleen van die tsunami aan reclame, een wekelijkse bron van irritatie bij een commercieel succes van dit formaat.

Dat we ons mateloos ergeren aan die eeuwigdurende reclameblokken blijkt wel uit de hoeveelheid berichten op sociale media tijdens de RTL 4-talentenjacht. Kijkers uiten zich op Twitter en Facebook bijna net zo vaak over de zangkwaliteiten van deelnemers aan The Voice als over de zoveelste commerciële onderbreking. En hoe groter de ergernis, hoe groter de behoefte om de reclame door te spoelen. Een koud kunstje in het tijdperk van het digitaal kijken (zie kader).

Dat is in de reclamewereld natuurlijk allang opgevallen, zegt Ruud de Langen van mediabureau Mindshare, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,Het is makkelijker spotjes te ontwijken. Daarom zie je steeds meer reclame ín programma's. Netflix heeft geen reclameblokken, maar het merk Apple 
bijvoorbeeld komt geregeld voorbij in een serie als House of Cards.''

De Langen wijst ook op
De Designdroom, een afvalrace tussen interieurontwerpers op SBS 6. Een programma behangen met producten van Ikea. En ook in The Voice of Holland ontkom je niet aan het zogeheten product placement. Voordat kandidaten een emotionele videoboodschap van een vriend of familielid zien, moeten ze eerst langs het levensgrote Vodafone-logo op de iPad. En in de wachtruimte doet iedereen zich tegoed aan New York Pizza.